Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Popular
  • Support
  • MyRoute-app
Collapse
Brand Logo

MRA Community Forum

1. Home
  2. The MyRoute-app
  3. [App] Announcements
  4. Navigating with a track or navigating with a route?

Navigating with a track or navigating with a route?

Scheduled Pinned Locked Moved [App] Announcements
47 Posts 19 Posters 5.8k Views 5 Watching
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • Bouke Entundefined Offline
    Bouke Entundefined Offline
    Bouke Ent
    wrote on last edited by

Route I use in 95% of the moments i use MRA Next. sometimes a track is the only option in case of walk/bike roads or some semi offroad that are unknown in Here Maps.

I know that OSM is much better in backroads or "fietsknooppunten" then Here.

In that kind of situation is would be nice to have skip calc between point (straight line) just like in planner.

Bouke

1 Reply Last reply
    1
    • Michel van Hagen MRA-Founderundefined Michel van Hagen MRA-Founder

@Guzt Even in het Nederlands, dat is voor mij makkelijker. Als naar die functie veel vraag is zullen we dat zeker gaan maken. Zelf zie ik er niet echt de toegevoegde waarde van in, maar ik laat mij graag overtuigen. Volgens mij kun je met één klik de oorspronkelijke route kopiëren, zo heb je die altijd bij de hand als je een aanpassing wil vergelijken met de oorspronkelijke route. Route maak je in kaart X, vervolgens vergelijk je die met kaarten Y en Z. Je past de route aan zodat die hetzelfde is in kaarten X, Y en Z. Wil je weten hoeveel je hebt afgeweken van de oorspronkelijke route ga je links naar Routes en klik je op de eerder gemaakte kopie.

Con Hennekensundefined Offline
      Con Hennekensundefined Offline
      Con Hennekens
      wrote on last edited by

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder, Ik zie wel degelijk de meerwaarde van die functie, en misschien zou die zelfs wel vast in een route geïntegreerd moeten worden. Net zoals je een een (goede) GPX zowel de route als de track opslaat.

De meerwaarde van een track bij het opslaan van een route is dat je die kunt gebruiken als referentie voor het controleren of er zaken veranderd zijn aan een route onder invloed van verkeers info, seizoenssluitingen, veranderingen op de kaart zoals nieuwe of aangepaste wegen etc. De witte lijn in de app is een goede stap, maar representeert nog steeds niet de route zoals die aanvankelijk gepland is, maar de route zoals die bij het starten gecalculeerd wordt. Dat is principieel niet hetzelfde.

Ik ben er best wel voor dat bij het openen van een route (of dat nou in Navigation is of in de planner) de optie bestaat om automatisch de onderliggende track in een andere kleur weer te geven. Maar dan moet dat wel een échte track van het moment van plannen vertegenwoordigen.

I am just an enthusiastic MRA user, and hope you will be one too!

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

Streetpilot 2610 / Zumo 660 / Zumo 395 / CAT S52 + MRA app

Hubert Thoringundefined Mopetenpitundefined Bart De Medtsundefined 3 Replies Last reply
      8
      • Con Hennekensundefined Con Hennekens

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder, Ik zie wel degelijk de meerwaarde van die functie, en misschien zou die zelfs wel vast in een route geïntegreerd moeten worden. Net zoals je een een (goede) GPX zowel de route als de track opslaat.

De meerwaarde van een track bij het opslaan van een route is dat je die kunt gebruiken als referentie voor het controleren of er zaken veranderd zijn aan een route onder invloed van verkeers info, seizoenssluitingen, veranderingen op de kaart zoals nieuwe of aangepaste wegen etc. De witte lijn in de app is een goede stap, maar representeert nog steeds niet de route zoals die aanvankelijk gepland is, maar de route zoals die bij het starten gecalculeerd wordt. Dat is principieel niet hetzelfde.

Ik ben er best wel voor dat bij het openen van een route (of dat nou in Navigation is of in de planner) de optie bestaat om automatisch de onderliggende track in een andere kleur weer te geven. Maar dan moet dat wel een échte track van het moment van plannen vertegenwoordigen.

Hubert Thoringundefined Online
        Hubert Thoring
        wrote on last edited by

@Con-Hennekens said in Navigating with a track or navigating with a route?:

Yes that would be very good !! 😎👍

VG Hubert
        Info zum Beta Test "Next App" dazu die Hardware ...
        iPad 9. Generation iOS 18.5 / Handy iPhone Xr iOS 18.5 / PC mit MS Win11 / BMW Connected App mit Cradel.
        ❗️MyRoute-App im Cradel und Remotek-One❗️

1 Reply Last reply
        1

@Guzt Even in het Nederlands, dat is voor mij makkelijker. Als naar die functie veel vraag is zullen we dat zeker gaan maken. Zelf zie ik er niet echt de toegevoegde waarde van in, maar ik laat mij graag overtuigen. Volgens mij kun je met één klik de oorspronkelijke route kopiëren, zo heb je die altijd bij de hand als je een aanpassing wil vergelijken met de oorspronkelijke route. Route maak je in kaart X, vervolgens vergelijk je die met kaarten Y en Z. Je past de route aan zodat die hetzelfde is in kaarten X, Y en Z. Wil je weten hoeveel je hebt afgeweken van de oorspronkelijke route ga je links naar Routes en klik je op de eerder gemaakte kopie.

Guztundefined Offline
          Guztundefined Offline
          Guzt
          wrote on last edited by

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder Ja, je route eerst copiëren werkt ook maar dan heb ik een copy staan die ik eigenlijk niet wil en achteraf weer dien te verwijderen wegens nutteloos. Dat zijn al een paar klikken meer. Persoonlijk vind ik het veel handiger om de tracklog onderliggend toe te voegen aan een route vooraleer ik aan het optimaliseren van een route begin en deze gelijk trek met de track. Te meer daar ik de track altijd apart doorstuur en deze dus toch nodig heb daar een geïmporteerde track van waar dan ook te veel vereenvoudigd wordt en soms heel vreemde kronkels vertoont. Dus met 1 klik de track hebben en indien mogelijk onmiddellijk zichtbaar te maken in de route waar je mee bezig bent lijkt me super handig. Je moet dan nog enkel de track in de juiste tracklog map plaatsen.
          Nu heb je enkel de keuze om de route naar MyDrive (planplan.tomtom) door te sturen. Die route gaat daar heel vaak afwijken van het origineel. De track nooit. Dus daar ook zou het handig zijn om die optie te voorzien.

Michel van Hagen MRA-Founderundefined 1 Reply Last reply
          1

Mopetenpitundefined Offline
            Mopetenpitundefined Offline
            Mopetenpit
            wrote on last edited by

@Con-Hennekens said in Navigating with a track or navigating with a route?:

Das würde mir sehr, sehr gut gefallen! 👍

1 Reply Last reply
            0
            • Jörgenundefined Offline
              Jörgenundefined Offline
              Jörgen
              Instructor
              wrote on last edited by Jörgen

I can not open this page.

a98904bb-64ea-49ec-88c8-2bd14ee356ae-image.png

Neither the link above from Michel nor the one in the email

Hardware
              iPhone 12 pro (iOS 17.0.2)
              Oukitel RT3 (Andr. 12)
              Samsung Galaxy XCover 4 (Andr. 9 Pie)
              Wireless CarPlay mit (Elebest C650)
              Wired CarPlay (SEAT Arona - 2021)
              For more information, click here

1 Reply Last reply
              1
              • Michel van Hagen MRA-Founderundefined Offline
                Michel van Hagen MRA-Founderundefined Offline
                Michel van Hagen MRA-Founder
                administrator
                wrote on last edited by

Pff, de Blogs is een nieuwe functie in onze externe landingspagina creater. Werkt nog niet goed, want niemand is er in geweest en de blog is toch weg. Ik schrijf volgende week weer een nieuwe 😥 .

Pff, the Blogs is a new feature in our external landing page creator. Doesn't work well yet, because nobody has been in it and the blog is gone anyway. I'll write a new one next week 😥 .

Pff, die Blogs sind eine neue Funktion in unserem externen Landingpage-Ersteller. Funktioniert noch nicht so gut, weil noch niemand dabei war und der Blog sowieso weg ist. Ich werde nächste Woche noch einen schreiben 😥 .

“People don’t take trips, trips take people.” – John Steinbeck

Jörgenundefined Hubert Thoringundefined 2 Replies Last reply
                2

Let's be very clear right away, we from MyRoute-app and as lovers of making routes and recreational touring, are big fans of riding a route with waypoints, especially via our own navigation app MRA Navigation Next. In this blog I explain why we prefer riding a route rather than a track with MRA Navigation Next.

>> To the blog

Alessandro Biondaroundefined Offline
                  Alessandro Biondaroundefined Offline
                  Alessandro Biondaro
                  wrote on last edited by

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder b33eef50-1a17-473d-a51b-bf63f589abbb-1729181869171-a98904bb-64ea-49ec-88c8-2bd14ee356ae-image.png
                  1729181869171-a98904bb-64ea-49ec-88c8-2bd14ee356ae-image.png1729181869171-a98904bb-64ea-49ec-88c8-2bd14ee356ae-image.png

1 Reply Last reply
                  1

Pff, de Blogs is een nieuwe functie in onze externe landingspagina creater. Werkt nog niet goed, want niemand is er in geweest en de blog is toch weg. Ik schrijf volgende week weer een nieuwe 😥 .

Pff, the Blogs is a new feature in our external landing page creator. Doesn't work well yet, because nobody has been in it and the blog is gone anyway. I'll write a new one next week 😥 .

Pff, die Blogs sind eine neue Funktion in unserem externen Landingpage-Ersteller. Funktioniert noch nicht so gut, weil noch niemand dabei war und der Blog sowieso weg ist. Ich werde nächste Woche noch einen schreiben 😥 .

Jörgenundefined Offline
                    Jörgenundefined Offline
                    Jörgen
                    Instructor
                    wrote on last edited by

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder bedankt

Hardware
                    iPhone 12 pro (iOS 17.0.2)
                    Oukitel RT3 (Andr. 12)
                    Samsung Galaxy XCover 4 (Andr. 9 Pie)
                    Wireless CarPlay mit (Elebest C650)
                    Wired CarPlay (SEAT Arona - 2021)
                    For more information, click here

1 Reply Last reply
                    0

Hubert Thoring
                      wrote on last edited by

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder :

Hey Michael,

Oh and it was so well described in this new blog, I also saw that only a first blog was there, was already ready to describe my experiences.

So have fun hope you had a copy of the content. Save is save at least the first time 😉

Hey Michael,

Oh und es war so gut beschrieben in diesem neuen Blog, hab es auch gesehen das nur ein erster Blog dort lag, war schon bereit meine Erfahrungen mal zu beschreiben.

Also viel Spaß hoffe Du hattest eine Copy vom Inhalt. Save ist Save zumindest beim ersten mal 😉

VG Hubert
                      iPad 9. Generation iOS 18.5 / Handy iPhone Xr iOS 18.5 / PC mit MS Win11 / BMW Connected App mit Cradel.

1 Reply Last reply
                      0
                      • Guztundefined Guzt

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder Ja, je route eerst copiëren werkt ook maar dan heb ik een copy staan die ik eigenlijk niet wil en achteraf weer dien te verwijderen wegens nutteloos. Dat zijn al een paar klikken meer. Persoonlijk vind ik het veel handiger om de tracklog onderliggend toe te voegen aan een route vooraleer ik aan het optimaliseren van een route begin en deze gelijk trek met de track. Te meer daar ik de track altijd apart doorstuur en deze dus toch nodig heb daar een geïmporteerde track van waar dan ook te veel vereenvoudigd wordt en soms heel vreemde kronkels vertoont. Dus met 1 klik de track hebben en indien mogelijk onmiddellijk zichtbaar te maken in de route waar je mee bezig bent lijkt me super handig. Je moet dan nog enkel de track in de juiste tracklog map plaatsen.
                        Nu heb je enkel de keuze om de route naar MyDrive (planplan.tomtom) door te sturen. Die route gaat daar heel vaak afwijken van het origineel. De track nooit. Dus daar ook zou het handig zijn om die optie te voorzien.

administrator
                        wrote on last edited by

@Guzt Ik begrijp je punt, bedankt. Ik zal het overleggen met de programmeurs of er een 'quick win' mogelijk is, of dat we er echt een project van moeten maken.

Guztundefined 1 Reply Last reply
                        0
                          administrator
                          wrote on last edited by

I am waiting for a response from Leadpages, if that doesn't work I will write a new blog soon.

Leadpages.png

Hubert Thoringundefined 1 Reply Last reply
                          1

Bart De Medtsundefined Offline
                            Bart De Medtsundefined Offline
                            Bart De Medts
                            wrote on last edited by

@Con-Hennekens 100% mee eens! Zou een zeer sterke troef zijn. Ik rij vaak voor en ervaar dit wel degelijk als een gemis.

On my motorcycle, I use a DMD-T665 navigation phone paired with a SilverFox controller. In my car, I use wireless CarPlay with my iPhone 15 Pro.

1 Reply Last reply
                            0

I am waiting for a response from Leadpages, if that doesn't work I will write a new blog soon.

Leadpages.png

Hubert Thoring
                              wrote on last edited by Hubert Thoring

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder :

Ich habe eine schöne Mail bekommen das der Blog 'verschwunden' ist ... ja das ist ärgerlich, wie schon geschrieben.

Dabei wird auf das überarbeitete gute Handbuch hingewiesen auch das ist eine sehr gute Idee. Danke dafür denn das ist die Basis allen Wissens in der Wissensdatenbank.
                              Link zur Fehlermeldung

Bitte doch mal genauer prüfen denn dort sind für mich als Anwender "in Deutscher Sprache" nicht alle Ebenen verfügbar s. dazu diese Fehlermeldung

Gerade für neue Anwender / User sehr ärgerlich da der Text ja vorhanden ist nur der Sprung an die richtige Stelle versagt. Scrollt man runter ist alles sehr gut beschrieben aber ein Klick auf einen Link führt zum Fehler !!

I got a nice email saying that the blog has 'disappeared'... yes, that's annoying, as I've already written.

It points to the revised, good manual, which is also a very good idea. Thank you for that, because that is the basis of all knowledge in the knowledge database.

Please check more closely, because not all levels are available to me as a user "in German", see this error message

Particularly annoying for new users as the text is there but the jump to the right place fails. If you scroll down everything is very well described but clicking on a link leads to an error!

Link zur Fehlermeldung

cc09fc1d-b14b-4bdb-b334-a65cdc87afd0-image.png

VG Hubert

1 Reply Last reply
                              0

@Guzt Ik begrijp je punt, bedankt. Ik zal het overleggen met de programmeurs of er een 'quick win' mogelijk is, of dat we er echt een project van moeten maken.

Guztundefined Offline
                                Guztundefined Offline
                                Guzt
                                wrote on last edited by

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder dank je wel Michel

1 Reply Last reply
                                0
                                  administrator
                                  wrote on last edited by

The blog is fixed: https://mranavigationnext.app/blog/rijden-met-een-track-of-rijden-met-een-route/

Hubert Thoringundefined 1 Reply Last reply
                                  3

The blog is fixed: https://mranavigationnext.app/blog/rijden-met-een-track-of-rijden-met-een-route/

Hubert Thoring
                                    wrote on last edited by Hubert Thoring

@Michel-van-Hagen-MRA-Founder

solution approach:

If we gave you the choice for each route (1) "convert to route" or (2) "drive along route", would that be the best of both worlds?

Thank you for that!!!!

I'm looking forward to these two great solutions, they will delight all users, even those who are currently unhappy with the old version of track navigation.

Lösungsansatz:

Wenn wir Ihnen für jede Strecke die Wahl lassen würden (1) „in Route umwandeln“ oder (2) „über Strecke fahren“, wäre das das Beste aus beiden Welten?

Danke dafür !!!!

Ich freue mich schon auf diese zweit super Lösungen, das wird alle User begeistern auch die die im Moment noch unglücklich mit den alten Version beim Track Navigieren sind.

VG Hubert

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • white.mouseundefined Offline
                                      white.mouseundefined Offline
                                      white.mouse
                                      wrote on last edited by

Voorstel verbeteren track navigatie; Als we je nou bij elke track de keuze geven (1) 'converteer naar route' of (2) 'rijden via track', zou dat dan het beste uit 2 werelden zijn?
                                      Ja, hier ben ik wel voorstander van. en zeker als de oorspronkelijke track zichtbaar blijft met bijvoorbeeld een rode lijn. Volg je de route en zie je in je scherm dat de route afwijkt van de rode (track) lijn heb je de keuze om de route te volgen, of de rode (track) lijn.

met een R1250RT met TFT en BMW Connected Ride App; de Garmin Zumo XT en My Route App in combinatie met de Carpuride W702 (voor Android op de Motor!)

1 Reply Last reply
                                      3
                                      • EMW-motorriddersundefined Offline
                                        EMW-motorriddersundefined Offline
                                        EMW-motorridders
                                        wrote on last edited by

Ik vind het een beetje raar om te spreken van navigeren via een route of navigeren via een track.
                                        Navigeren is het volgen van een geplande route met duidelijke tussenpunten, viapunten of waypoints, PIO's, ..... noem maar op. Men zoekt doelbewust die punten op en je krijgt ook instructies ( visueel en auditief )

Een track of een spoor volgen : ik vergelijk het met een slijmspoor van een slak op de vloer of op je ruiten. Je stippelt die track wel uit, maar je krijgt geen instructies en je kan ervan afwijken zoveel je wil. Je ziet wel steeds hoever je ervan afgeweken bent.Het eindpunt is het enige dat telt.

Een tweede wezenlijk verschil is dat je meet een track ook over wegen kan rijden die niet gekend zijn of herkend worden door Here of TomTom of OSM via hun AI.

Je kan dus gebruik maken van andere kaarten ( ls onderlegger) om af te wijken van een gekende weg.
                                        Met de Zümo XT2 kan je dat perfect uitvoeren en zelfs je trackbreedte instellen.
                                        Je moet enkel de juiste kaart gebruiken, een soort grote PDF of grote foto van een map.

Van zodra je een track converteert naar een route is het geen track meer, maar een route met instructies.

BIj Parijs-Dakar worden harde viapunten bepaalt door de organisatie. De weg ertussen moet je zelf zien uit te zoek via bestaande sporen of via eigen oriëntatie.

Herko ter Horstundefined 1 Reply Last reply
                                        0
                                        • EMW-motorriddersundefined EMW-motorridders

Ik vind het een beetje raar om te spreken van navigeren via een route of navigeren via een track.
                                          Navigeren is het volgen van een geplande route met duidelijke tussenpunten, viapunten of waypoints, PIO's, ..... noem maar op. Men zoekt doelbewust die punten op en je krijgt ook instructies ( visueel en auditief )

Een track of een spoor volgen : ik vergelijk het met een slijmspoor van een slak op de vloer of op je ruiten. Je stippelt die track wel uit, maar je krijgt geen instructies en je kan ervan afwijken zoveel je wil. Je ziet wel steeds hoever je ervan afgeweken bent.Het eindpunt is het enige dat telt.

Een tweede wezenlijk verschil is dat je meet een track ook over wegen kan rijden die niet gekend zijn of herkend worden door Here of TomTom of OSM via hun AI.

Je kan dus gebruik maken van andere kaarten ( ls onderlegger) om af te wijken van een gekende weg.
                                          Met de Zümo XT2 kan je dat perfect uitvoeren en zelfs je trackbreedte instellen.
                                          Je moet enkel de juiste kaart gebruiken, een soort grote PDF of grote foto van een map.

Van zodra je een track converteert naar een route is het geen track meer, maar een route met instructies.

BIj Parijs-Dakar worden harde viapunten bepaalt door de organisatie. De weg ertussen moet je zelf zien uit te zoek via bestaande sporen of via eigen oriëntatie.

Herko ter Horstundefined Offline
                                          Herko ter Horstundefined Offline
                                          Herko ter Horst
                                          wrote on last edited by

@EMW-motorridders wat er wel en niet kan qua navigeren met een track hangt helemaal af van de app of het apparaat waarmee je navigeert. MRA Navigation en ook andere apps, zoals TomTom Go en apparaten hebben de mogelijkheid om te navigeren o.b.v. een track en geven daarbij wel degelijk ook instructies. Uiteraard niet over onbekende wegen/offroad.

MRA heeft daarnaast inderdaad ook volg-de-lijn navigatie zonder instructies (in de gratis versie).

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes

• 1
                                          • 2
                                          • 3
                                          ACTIVE USERS
                                          Hubert Thoringundefined
                                          Hubert Thoring
                                          Rob Verhoeffundefined
                                          Rob Verhoeff
                                          Con Hennekensundefined
                                          Con Hennekens
                                          Bart De Medtsundefined
                                          Bart De Medts
                                          white.mouseundefined
                                          white.mouse
                                          Jörgenundefined
                                          Jörgen
                                          RetiredWingManundefined
                                          RetiredWingMan
                                          Nick Carthewundefined
                                          Nick Carthew
                                          Mopetenpitundefined
                                          Mopetenpit
                                          ErikMatthezingundefined
                                          ErikMatthezing
                                          Marinus van Deudekomundefined
                                          Marinus van Deudekom
                                          Bouke Entundefined
                                          Bouke Ent
                                          David Rudgleyundefined
                                          David Rudgley
                                          Guztundefined
                                          Guzt
                                          Herko ter Horstundefined
                                          Herko ter Horst
                                          Michel van Hagen MRA-Founderundefined
                                          Arjanundefined
                                          Arjan
                                          EMW-motorriddersundefined
                                          EMW-motorridders
                                          Alessandro Biondaroundefined
                                          Alessandro Biondaro
                                          POPULAR TOPICS
                                          • What to use to plan a new route ?
                                            Joce-Doubsundefined
                                            Joce-Doubs
                                            0
                                            7
                                            139

• Forum update
                                            Rob Verhoeffundefined
                                            Rob Verhoeff
                                            9
                                            30
                                            721

• Navigation
                                            Con Hennekensundefined
                                            Con Hennekens
                                            0
                                            6
                                            118

• Default zoom correction - AA/CP
                                            Corjan Meijerinkundefined
                                            Corjan Meijerink
                                            0
                                            4
                                            67

• Route could not be calculated
                                            Con Hennekensundefined
                                            Con Hennekens
                                            0
                                            22
                                            967

• Carplay on IOS - Remote controllers?
                                            Adrian Avramundefined
                                            Adrian Avram
                                            0
                                            7
                                            194

• Track on Myroute Nav
                                            Joce-Doubsundefined
                                            Joce-Doubs
                                            0
                                            3
                                            35

• Testing 4.3.9 - 391