Elektrische motoren
-
Goede Morgen,
Ben net nieuw met MyRoute-App en het ziet er veel belovend uit!
Moet wel aan sommige handelingen wennen, maar dat geld voor elke applicatie die je nog niet kent.Wat ik me wel af vroeg is het mogelijk om een functie toe te voegen dat je kan aangeven dat je een elektrische motor rijdt?
Voor een auto is dat al aanwezig, maar nog niet voor motoren.
MyRoute maakt soms andere routes voor auto's dan voor motoren. En de afstand voor een elektrische motor is kleiner dan die van een auto. Dus moet je iets vaker rekening houden met een laadpaal.Koen
-
@Koen-Keevel het profiel voor een elektrische motorfiets moet worden meegeleverd door de kaartleverancier (Here). Is dat niet het geval, dan kan MRA het ook niet aanbieden.
-
@Koen-Keevel Wat moet zo'n functie jou extra bieden? Je zegt het zelf al, een e-bike heeft een veel minder grotere actieradius. En met het plannen van routes ben jij degen die daar rekening mee moet houden, niet MRA of welke kaartenmaker dan ook.
Een electrische motor is (behalve qua actieradius en energiebron) hetzelfde als een gewone motorfiets met een fossiele brandstofmotor! Dus gewoon in MRA auto profiel aanhouden en lekker plannen van laadpunt naar laadpunt.
-
@Nomko-Nomden, het zou toch wel prettig zijn als je door van profiel te wisselen kunt kiezen of je tankstations langs de weg wilt zien, of laadpunten, nietwaar? Als je zo laadpunten kunt zien op de kaart, kan dat je keuze voor de pauzeplekken stevig beïnvloeden. Want als je kunt laden terwijl je koffie drinkt op een leuk terras, of luncht, dan hoef je verder helemaal geen laadmomenten te plannen.
-
@Nomko-Nomden : Wanneer een elektrische auto wordt geselecteerd als profiel, krijg je laadpunten te zien i.p.v. tank stations.
Nomko-Nomden gaf dit ook al aan. Voor een elektrische motor zou je dat ook willen. Want als je een gewone motor kiest zie je tank stations en niet laad stations.@Rob Verhof : Begrijp ik het goed dat MyRoute niet zelf de routes berekend wanneer je er eentje maakt? En wie/wat is "Here"
Tis denk ik een kwestie van motor profiel (zoals de normale motor) maar dan met laadpunten i.p.v. tank stations -
@Con-Hennekens Dat zit em in de kaarten van de kaartmakers. Als ik de HERE kaart bekijk onder het transportmodus Auto, dan zie ik gewoon alle tankstations EN laadpalen staan. Heeft niks met transportmodus of MRA te maken. Schakel ik over naar transportmodus Motor, zelfde verhaal met de HERE kaart, blijf alles gewoon zien.
Alleen laat OSM laadpalen/tankstations zien onder transportmodus Auto omdat de motor modus niet werkt met OSM.
De TomTom kaart wijkt hier weer vanaf zie ik.
Dus een extra knop of wat dan ook heeft totaal geen nut mijn inziens omdat het aan de kaart ligt ipv aan MRA of je wel of geen laadpalen ziet. @Koen-Keevel moet gewoon (als beste keuze) de HERE kaart selecteren als ie de Gold abonnement heeft. Ziet ie gelijk de laadpalen staan en kan ie mooi met de HERE kaart zijn route maken/plannen.
-
@Koen-Keevel
Je laad jouw e-motor toch ook gewoon op aan een laadpaal aan de kant van de weg? Of bij zo'n Fastnet station? Of heb ik het mis?Maakt met de HERE kaart geen drol uit welke transportmodus je selecteert, de kaart veranderd er niet om en de zichtbare info blijft hetzelfde.
-
@Koen-Keevel said in Elektrische motoren:
Begrijp ik het goed dat MyRoute niet zelf de routes berekend wanneer je er eentje maakt? En wie/wat is "Here"
Nee, dat begrijp je verkeerd. Het planningsalgoritme is gemaakt door MyRoute-App. De kaartleverancier is Here.
-
@Koen-Keevel said in Elektrische motoren:
Begrijp ik het goed dat MyRoute niet zelf de routes berekend wanneer je er eentje maakt? En wie/wat is "Here"
Zoals @Rob-Verhoeff al meld, HERE is een kaartenmaker. Net als OSM en TomTom. MRA (MyRoute App) gebruikt deze kaarten als "ondergrond" om routes op te kunnen plannen/creëren/aanpassen. Elke kaart heeft zijn eigen specifieke voor- en nadelen. Dit moet je zelf ondervinden tijdens het plannen/aanpassen van routes.
MRA creëert zelf een route van A naar B op basis van diverse voorwaarden en de geldende regel- of wetgevingen. Kaartenmakers zullen in hun karten aangeven of een straat/weg/laan bv een eenrichtingsweg is of gesloten voor bepaalde voertuigen of een geslotenverklaringen heeft maar ook wat de max. snelheid is op een bepaalde stuk weg/straat. MRA "kijkt" naar deze data en plant daar een route omheen. Zelf heb je daar enige invloed op door te kiezen voor snelste route of kortste route of meest economische route, of je veel of weinig bochten wilt, veel of weinig of helemaal geen heuvels/bergen op je route wilt. Maar ook of je bv met een veerpont wil of wol of niet door een toltunnel wilt rijden. Dit zijn dus aanvullende voorwaarden bovenop de standaard planningsalgoritme. Als de voorwaarden ingevoerd zijn en MRA dan aan de slag gaat zal je zien dat er een routeplanning gemaakt is (in de volksmond ook route berekenen genoemd) op basis van de primaire voorwaarden als onderdeel va de kaart en de secondaire voorwaarden (de parameters waar jij als gebruiker invloed op hebt) die voldoet aan beide voorwaarden. En zo krijg jij jouw route van A naar B.
De meeste kaarten houden ook al rekening met bv seizoensafsluitingen of tijdelijke wegafsluitingen ivm werkzaamheden. Ook dan zal MRA hier een andere route voor inplannen.
-
@Nomko-Nomden, Dat kan allemaal wel wezen, maar je krijgt dus géén voorgestelde laadpaal in plaats van een voorgesteld tankstation in je scherm tijdens het navigeren, zonder een specifieke EV modus. Jij kunt het zinloos vinden, maar dat wil niet zeggen dat het logisch is om over te kunnen beschikken.