Route rijden met de MRA Next op telefoon
-
Ik ben Gold-member en zet een route uit in myrouteapp. Dat kan in Open street map, Here en Tomtom. Deze route wil ik delen met mannen die alleen de MRA Next op hun telefoon hebben. Een paar vragen:
- Moet ik de route uitzetten in Here of kan dat ook in Open Street map?
- Wat is het beste dan om de route te rijden met de MRA-app op de telefoon? In Here of Open Street App?
- En, route rijden als route of als track op de telefoon?
-
@Harry said in Route rijden met de MRA Next op telefoon:
Ik ben Gold-member en zet een route uit in myrouteapp. Dat kan in Open street map, Here en Tomtom. Deze route wil ik delen met mannen die alleen de MRA Next op hun telefoon hebben. Een paar vragen:
Moet ik de route uitzetten in Here of kan dat ook in Open Street map?
Wat is het beste dan om de route te rijden met de MRA-app op de telefoon? In Here of Open Street App?
En, route rijden als route of als track op de telefoon?Plan altijd met behulp van de HIER-planningskaart, je kunt de OpenStreetMap-overlay eroverheen leggen, ik kies er altijd voor om een route te gebruiken omdat ik de routepunten en informatie graag zie.
Always plan using the HERE planning map, you can lay the OpenStreetMap overlay over the top, I always choose to use a route as I like to see the route points and information.
-
delen met mannen die alleen de MRA Next op hun telefoon hebben.
Hoi Harry, niet om het een of ander maar weet je zeker dat die mede rijders echt MRA Navigation Next gebruiken om te navigeren? Het verbaast me namelijk dat je dan die vragen hier stelt en niet aan hen. Nu willen wij je natuurlijk heel graag helpen maar ik zou toch graag de stoute schoenen aan willen trekken en vragen of het wel klopt dat zij met Next gaan navigeren?
-
MRA next werkt met Here kaart dus simpel Here kaart gebruiken
-
@Nick-Carthew dit is onzin. je kan in iedere kaart een route plannen. ga je hem daarna in MRA next gebruiken en is het slim om gold optie vergelijk route te gebruiken en hier here kaart te kiezen. dan je route gelijk maken met here kaart. na deze actie route kopieren en kopie omzetten naar Here kaart.
-
@Bouke-Ent
@Nick-Carthew heeft geen ongelijk. Plan altijd de route op dezelfde kaart als je gebruikt bij rijden. Bij verschillen kaartfabrikanten liggen de wegen namelijk ook verschillend. De optie "vergelijken met" laat dit regelmatig goed zien. Hiermee voorkom je problemen.
Zorg daarnaast dat je de routepunten zet op plekken waar een navigatie geen keuze meer heeft.- Niet op kruispunten
- Niet op gescheiden rijbanen
- Niet op bruggen en viaducten.
- Indien mogelijk ook niet op een plek waar een parallel weg kort langs de weg ligt.
Wanneer je een route voor meerdere mensen maakt. Is het correct plannen van de route de grootste uitdaging en voorkom je veel problemen mee. Of iemand wel of niet met zijn navigatie om kan gaan, is het probleem van die persoon. Daar valt niet tegen aan de plannen.
Om de route te delen voor MRA gebruikers. Zet je route in MRA op openbaar en deel vervolgens de link met andere mensen. Zij kunnen de route dan direct in MRA openen en doen wat ze willen doen.
-
jullie hebben beide jullie mening en ik heb de mijne. mijn standpunt blijft: je kan in alle kaarten routes ontwerpen ik doe dat soms met rondrit en die zijn in OSM. die word dus automatisch gekopieerd naar Here als je gebruik als route doet. dit is een prima functie net als segmenten die ook OSM gebruikt. dus ontwerp kan heel goed met tools binnen MRA. zet je route over naar MRA Next dan is het inderdaad slim om die om te zetten naar Here en na te bewerken. Ik zelf heb de ervaring dat zelfs een route ontworpen in TT kaart zeer goed werkt in MRA Next als je kiest voor gebruik track.
-
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als ik routes maak voor anderen dan volg ik de weg van Nick en M. Schrijver. Maak ik alleen voor mijzelf ben ik een stuk makkelijker, en eigenlijk gaat dat ook best goed.
-
@Stefan-Hummelink
Hoi Stefan, ik zet de route uit voor een motortour hier vanuit ons dorp. Zelf navigeer ik met de Zumo XT. Maar de andere jonge voorrijders hadden geen navigatie en willen alleen met de telefoon rijden. Dus ik heb ze de MRA Next geadviseerd.
Vandaar mijn vraag!! -
Dus ik heb ze de MRA Next geadviseerd.
Uiteraard een goede keuze. Ze hebben dan wel een abo op de navigatiemodule nodig! Anders geen spraakinstructies
-
@Rob-Verhoeff Of ze activeren eerst de 2 weken trial.
-
@Michel-van-Hagen-MRA-Founder uiteraard... ik probeer meteen te verkopen
-
Dus ik heb ze de MRA Next geadviseerd
Top! Dat is natuurlijk een goed advies. Als ik dan ook een goed advies mag geven: laat die rijders wel even een aantal keer proefrijden met goeie routes, bijvoorbeeld uit RouteXpert bibliotheek zodat ze ook kennis kunnen maken met de navi functie. Ik zou het niet verstandig vinden dat hun eerste rij ervaring meteen "jouw" grote route is. Teveel nieuwe variabelen in 1 keer.
Daarnaast: het is handig dat die gebruikers ook de webinar van 1.5week terug terugkijken of YouTube kanaal van MRA!
-
@Bouke-Ent said in Route rijden met de MRA Next op telefoon:
@Nick-Carthew dit is onzin. je kan in iedere kaart een route plannen. ga je hem daarna in MRA next gebruiken en is het slim om gold optie vergelijk route te gebruiken en hier here kaart te kiezen. dan je route gelijk maken met here kaart. na deze actie route kopieren en kopie omzetten naar Here kaart.
Feitelijk zeg je dus dat het niet nodig is om in de HERE kaart te plannen, als je hem later toch maar in de HERE kaart plant...
Ik zou een beetje oppassen met wie je van onzin beticht.
-
@Con-Hennekens said in Route rijden met de MRA Next op telefoon:
Feitelijk zeg je dus dat het niet nodig is om in de HERE kaart te plannen, als je hem later toch maar in de HERE kaart plant...
Ik zou een beetje oppassen met wie je van onzin beticht.
ik beticht niemand van onzin maar zeg dat het onzin is dat voorkeur van het plannen van een route de Here kaart zou moeten zijn. zoals eerder gezegd gaat dit specifiek om het rijden van een Route in MRA Next en dan is het een goede optie om de uiteindelijke route om te zetten naar Here. Mijn ervaring is dat het niet eens noodzakelijk is maar je krijgt wel een melding. wederom MRA levert zoal 2 tools die op basis van OSM werken en dat is scenic rondrit/route en segmenten. deze tools zijn prima om iets bv snel te maken en dus te plannen. Dat er leden zijn die hun eigen voorkeur hebben is hun goed recht maar er zijn zoals michiel zegt meer wegen die naar Rome gaan.
-
@Nick-Carthew dit is onzin.
Wat is dit dan...
Nick is RouteXpert en weet echt wel waarover hij praat. Ik vind het gewoon onrespectvol, zeker voor iemand die zich zóveel moeite getroost om anderen te helpen in dit forum.
dat voorkeur van het plannen van een route de Here kaart zou moeten zijn. zoals eerder gezegd gaat dit specifiek om het rijden van een Route in MRA Next
JUIST bij een route die je rijdt mat MRA Next is dat gewoon een goed advies.
dan is het een goede optie om de uiteindelijke route om te zetten naar Here
Je zegt dat hiermee in feite zelf ook al.
Het is vanzelfsprekend dat een geroutineerde routemaker de tools gebruikt die beschikbaar worden gesteld. Maar als je OSM gebruikt en later door middel van de vergelijk tool gelijk maakt met HERE plan je feitelijk ook al met HERE.
er zijn zoals michiel zegt meer wegen die naar Rome gaan.
Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome gaan. Als je die route naar Rome wilt plannen voor MRA Next, plan je die dus nog steeds het beste in de HERE kaart. Met of zonder hulp van een uitstapje middels de vergelijk functie. Dat verandert daar niets aan.
-
@Con-Hennekens said in Route rijden met de MRA Next op telefoon:
@Nick-Carthew dit is onzin.
Wat is dit dan...
Nick is RouteXpert en weet echt wel waarover hij praat. Ik vind het gewoon onrespectvol, zeker voor iemand die zich zóveel moeite getroost om anderen te helpen in dit forum.
dat voorkeur van het plannen van een route de Here kaart zou moeten zijn. zoals eerder gezegd gaat dit specifiek om het rijden van een Route in MRA Next
JUIST bij een route die je rijdt mat MRA Next is dat gewoon een goed advies.
dan is het een goede optie om de uiteindelijke route om te zetten naar Here
Je zegt dat hiermee in feite zelf ook al.
Het is vanzelfsprekend dat een geroutineerde routemaker de tools gebruikt die beschikbaar worden gesteld. Maar als je OSM gebruikt en later door middel van de vergelijk tool gelijk maakt met HERE plan je feitelijk ook al met HERE.
er zijn zoals michiel zegt meer wegen die naar Rome gaan.
Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome gaan. Als je die route naar Rome wilt plannen voor MRA Next, plan je die dus nog steeds het beste in de HERE kaart. Met of zonder hulp van een uitstapje middels de vergelijk functie. Dat verandert daar niets aan.
wij zullen het nooit eens worden over dit onderwerp en als ik nick gekwetst zou hebben daarvoor sorry.
-
Mannen, bedankt allemaal voor jullie reacties. Het feit dat er ook door jullie verschillend wordt gedacht / gereageerd geeft eigenlijk aan dat navigatie-toestellen / navigatie-apps / navigatie-programma's eigenlijk te ingewikkeld / te divers maken. De mogelijkheden zijn zo talrijk dat het voor velen best moeilijk is. Zelf gebruik al jaren Basecamp en rij met met de Zumo XT sinds een jaar. Maar ook daar moet je goed mee opletten hoe de instellingen staan en hoe je de route uitzet en op welke kaart. Laat staan dat je de routes in een andere Garmin of een Tom Tom zet. Met My Route App heb ik nog geen ervaring, vandaar de 3 vragen. Ik heb besloten de route uit te zetten in Here, dan te delen met de mannen die alleen de MRA-app op hun telefoon hebben, en deze dan als route te laten rijden ook in Here!! Alles is dus een kwestie van proberen en ervaren.
-
De mogelijkheden zijn zo talrijk dat het voor velen best moeilijk is
Ja, als je alle mogelijkheden wilt gebruiken is het veel en ervaring is dan benodigd. Verder geldt eigenlijk gewoon het meest eenvoudige uitgangspunt: rijdt je met MRA Navigation Next? Dan de route in HERE maken. Klaar ;).
Natuurlijk zijn er nog andere manieren die hetzelfde bereiken, maar die zijn voor gevorderden en voor beginners niet nodig.
Laat staan dat je de routes in een andere Garmin of een Tom Tom zet.
En dit probleem of deze kwestie, is al zo oud als de vele wegen naar Rome, en juist daar is MRA enorm geschikt voor want MRA is de enige routeplanner waarbij je voor zowel de Garmin apparaten, de TOmTom apparaten én de OSM apparaten (of apps in alle 3 de gevallen) de route of track goed kan maken. Dat de oplossing voor dit complexe probleem ook zelf niet super eenvoudig is, vind ik dan ook niet vreemd en wellicht zelfs evident .
-
Het feit dat er ook door jullie verschillend wordt gedacht / gereageerd geeft eigenlijk aan dat navigatie-toestellen / navigatie-apps / navigatie-programma's eigenlijk te ingewikkeld / te divers maken.
Klopt, wat je dan ook veelvuldig ziet op dit forum is dat een feature automatisch vervolg-suggesties oproept. Functionaliteit is goed natuurlijk, maar we moeten inderdaad oppassen dat het daardoor niet te ingewikkeld, complex en daardoor moeilijk maakt. Simpel kan ook goed zijn Lijntjes andere kleuren geven, knopjes verplaatsen, letters groter maken, cijfers kleiner maken, icoontjes erbij, icoontjes samenvoegen, Sommigen willen een aankondiging 1x, 2x of 3x op verschillende afstanden van het doel... Leuke suggesties allemaal, maar soms is het gewoon wat het is. Eén ding weten we zeker: overal is over nagedacht