Te veel problemen
-
@Con-Hennekens Het gaat natuurlijk alleen om de kaarten die je voorheen gedownload hebt, niet de hele wereld.
Iets dergelijk :

@Herman-Veldhuizen, uiteraard, maar de hele wereld heeft 1 versienummer voor alle kaartdelen. Vandaar.
-
Als @Con-Hennekens het antwoord op het probleem van @Herman-Veldhuizen niet weet misschien dat @Corjan-Meijerink er dan iets van kan zeggen. Het ligt volgens mij niet aan de offline kaarten.
Overigens als je offline wil navigeren moet je dat schuifje wel op groen zetten waar het op de screenshot op rood staat -
@Guido-Rulof said in Te veel problemen:
Ook niet als je geheel Duitsland hebt gedownload. In grensgebieden is het onwerkbaar.
Die is nieuw voor mij! Al diverse malen in bergachtig gebied offline gereden. Nooit een probleem mee gehad. Navigeer je via de app of via BlueTooth naar Android Auto of CarPlay?
Bij het opnieuw starten van de motor is het telkens weer afwachten hoe mra opstart.
Wat bedoel je hier mee? MRA start als het goed is altijd op met het welkomstscherm.
GPS werkte gewoon prima want Maps kon perfect aangeven waar wij dan waren. Tot 3 keer toe bevroor het beeld, geen beweging meer in te krijgen.
Hier lees ik meerdere berichten over i.c.m. met Android Auto! Is dat bij jou ook het geval?
Routes hervatten blijkt ook lastig. In plaats dat het systeem er automatisch van uit gaat dat je bij de dichtstbijzijnde routepunt wilt beginnen, wil het aanhoudend op punt 1 beginnen.
Dat is een instelling die je kunt wijzigen als je start met navigeren. Voor je op de knop [Start] klikt kun je hier aangeven waar je de route moet oppakken. Als de toggle bij jou op "Start van dichtsbijzijnde routepunt" staat (knopje is groen), dan doet MRA dat. Dat ligt niet aan MRA, maar aan jouw instelling in MRA!
Tijdens deze reis is mij gebleken dat ik (best ervaren navigator)niet kan vertrouwen op MRA navigatie.
Van de ene ervaren navigator naar de andere ervaren navigator: toen ik met deze app begon heb ik geïnvesteerd in het vertrouwd raken met de app. En dat heb ik gedaan met routes in de buurt. Ik ben niet direct in het diepe gesprongen. Het lijkt erop dat jij leert zwemmen terwijl je aan het verdrinken bent
"Probeer de instellingen eens uit op een vertrouwde route.
@Rob-Verhoeff
Dank voor jouw reactie!.Voor mij is het dus helaas niet zo nieuw meer. Ik heb meerdere keren geprobeerd op online/offline. Offline was steeds een drama. Online werkte het prima, zolang je een dataverbinding hebt. Valt die verbinding kort weg, dan is er niet zo veel aan de hand. Ik denk dat het dan op gebufferde info verder gaat.
Mocht je op zo'n moment even van de route af gaan om te tanken of zo, dan heb je een probleem. Het systeem gaat op Idle en daar blijft het erg lang. ALs het dan al met een oplossing komt, wil het weer langs alle reeds gereden routepunten. Pfff
Wat ik ook niet helemaal snap of gewoon niet weet. Waarom gaat het systeem niet automatisch naar de offline kaarten zodra de dataverbinding weg valt?
Ik heb compleet Duitsland, België, Nederland, Luxemburg gedownload en dacht daarmee niet voor problemen te komen staan. In tegendeel wat sommige van jullie zelf aannamen en uiten, ben ik wel degelijk aan het uittesten geweest in mijn eigen omgeving (grensgebied). Daar liep ik dus steeds tegen kaartproblemen aan. Daarom ook alles maar op de harde schijf gezet. Dat heeft niet bepaald geholpen.Opstarten doet MRA soms in een status van "verder navigeren", soms is het de weg totaal kwijt en weet het niet waar we zijn en soms is de route gestopt en moet je van voor af aan beginnen.
(de tip hoe je kunt aangeven dat je wil starten op het dichtstbijzijnde punt leek gister wel te werken.Ik gebruik MRA route inderdaad (bekabeld) met Android Car.
Dat was voor mij ook de meerwaarde. Moest ik het via een GSM moeten doen, zet ik er liever een Garmin XT op.Dank voor jouw reactie,
-
Topic-starter zit ook wel echt op een antwoord te wachten

-
@Nomko-Nomden volgens mij is het algemeen bekend dat je in Duitsland veel slechtere telefoonverbindingen inclusief internet verbindingen. Er zijn zelfs hele gebieden waar ze nog 2G verbinding hebben. Dat hebben wij 3jaar geleden al uitgezet. 5G kom je maar zelden tegen.
Dus OFFLINE navigeren en sindsdien GEEN problemen meer@Marinus-van-Deudekom wat een klinkklare onzin schrijf je. In Duitsland is het 5G netwerk bijna volledig dekkend. Alleen in de erg dun bevolkte gebieden gaan ze voor die enkele motorrijder echt geen 5G paal plaatsen, dus ja er bestaan zgn. Funklöcher, maar dat is niet tijdens je hele trip.
Zowel Telecom, Vodafone en O2 (de grote 3) zijn verplicht het netwerk te melden bij het Bundesnetzagentur en die controleert dat streng.
Als voorbeeld het mobiele netwerk van Vodafone:
https://www.vodafone.de/hilfe/netzabdeckung.html -
Nou, Duitsland heeft wel degelijk 'löcher', zoals je op de website van nperf.com kunt zien.
-
@Lex.Kloet.RX waarschijnlijk heb je gelijk voor wat betreft de grote steden. Laat ik daar nu net heeeeel weinig rijden. De afgelopen 3 jaar heb ik in Duitsland in de gebieden waar ik als motorrijder kom nauwelijks ontvangst gehad. Ik kan er dus alleen de kwalificatie slecht aan geven. Het spijt me. Kijkende naar de gaten inde foto hierboven zie ik daar de bevestiging in. Dus OFFLINE blijven voor mij. Ook goed

-
@Lex.Kloet.RX waarschijnlijk heb je gelijk voor wat betreft de grote steden. Laat ik daar nu net heeeeel weinig rijden. De afgelopen 3 jaar heb ik in Duitsland in de gebieden waar ik als motorrijder kom nauwelijks ontvangst gehad. Ik kan er dus alleen de kwalificatie slecht aan geven. Het spijt me. Kijkende naar de gaten inde foto hierboven zie ik daar de bevestiging in. Dus OFFLINE blijven voor mij. Ook goed

@Marinus-van-Deudekom It definitely depends on the provider as well.
O2 has a slightly weaker presence in rural areas.In my opinion, Telekom and Vodafone provide almost 100% network coverage.
As Lex writes, there are only very few short stretches with so-called dead spots.
 -
Ja, in sommige gebieden is de mobiele dekking slecht. Maar dat verschilt per provider of netwerk (3G, 4G, 5G, Telekom, Vodafone, enz.) – binnen dezelfde regio kan de dekking dus beter of slechter zijn.
-

@Marinus-van-Deudekom ik woon al 18 jaarin de Eifel, maak regelmatig "uitstapjes" naar andere zgn. motorgebieden en ik heb nagenoeg geen problemen. Maar jij deed het voorkomen, alsof je eigenlijk alleen maar zonder dekking rijdt en dat is, zoals @Peter-Zehentreiter ook beaamt, gaat het om zeer regionale "Funklöcher". Dan zou ik toch eens bij je provider gaan vragen, wat voor netwerkpartner ze hebben. Telecom en Vodafone hebben een nagenoeg sluitend netwerk.
@Léon-Hassing ik schrijf er zelfs bij, dat er Funklöcher zijn

Pak voor de grap eens de netwerken van Telecom of Vodafone, dat zijn de meest gebruikte, van O2 is het bekend, dat ze zich vnl. op de grote steden richten, maar er wordt bijna beweerd, dat het hier alleen met postduivenwerkt en dat is absoluut niet waar. Je moet alleen het juiste netwerk hebben. Bovendien is 4G snel genoeg om te kunnen navigeren. Laten we van het hele navigatie nou geen rocket-science maken... -
Als @Con-Hennekens het antwoord op het probleem van @Herman-Veldhuizen niet weet misschien dat @Corjan-Meijerink er dan iets van kan zeggen. Het ligt volgens mij niet aan de offline kaarten.
Overigens als je offline wil navigeren moet je dat schuifje wel op groen zetten waar het op de screenshot op rood staat@Marinus-van-Deudekom said in Te veel problemen:
Als @Con-Hennekens het antwoord op het probleem van @Herman-Veldhuizen niet weet misschien dat @Corjan-Meijerink er dan iets van kan zeggen.
Wat is het precies waarvan jij denkt dat ik het niet weet? Er wordt in deze draad dusdanig van de hak op de tak gesprongen dat volgens mij niemand meer weet waarop hij antwoord.
@D-Griffin said in Te veel problemen:
So I don't need to go into Navigation Settings, Functional, and turn on Offline Navigation?
Not to force the use of offline maps, no. What you force with that option is the non-use of online maps (when you don't have them offline) and the use of any internet connection for Navigation.
@Guido-Rulof said in Te veel problemen:
Ik heb meerdere keren geprobeerd op online/offline. Offline was steeds een drama. Online werkte het prima, zolang je een dataverbinding hebt. Valt die verbinding kort weg, dan is er niet zo veel aan de hand. Ik denk dat het dan op gebufferde info verder gaat.
Er is geen feitelijk verschil tussen offline navigeren en online navigeren met tijdelijk geen internet verbinding. De app schakelt vanzelf tussen online en offline modus. Ik snap dus niet waar jouw drama bij online navigeren vandaan komt, maar ik ervaar dat probleem in het geheel niet.