Vraag over herberekenen bij rijden van een track.
-
Er zijn verwijzingen naar 2 routes in deze post. Pak ze allebei en leg over elkaar heen, dan wordt het verhaal duidelijk(hoop ik).
Onderstaand mijn instellingen voor het rijden van een track:
Dit was de route die ik ben gaan rijden.
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/4952214?mode=shareHet is een route die ik vaker rij, maar niet altijd exact volgens de route. Dat keer was dit ook het geval.
Ik pak de route dan ergens anders op. Dat ging op de volgende manier
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/10725169?mode=shareLET WEL!!!!
Deze route heb ik zonder navigatie gereden. Deze route is puur om mijn vraag duidelijk te maken.De rode lijn is de route die ik gereden heb om de route ergens op te pakken. Logischerwijs gaat MRA Na het missen van routepunt 1 de boel herbereken. Dit heb ik genegeerd.
Toen ik zo rond routepunt 9 en 10 van de afwijkende route was. Had ik verwacht dat MRA ondertussen wel gedacht had, dat ik niet meer om zou draaien naar het begin van de route of waar ik ook naartoe gestuurd werd. Ik had een herberekening verwacht die mij over de IJssel linksaf zou laten slaan. Daar ligt immers de oorspronkelijk route. Dat is ondertussen het meest dichtstbijzijnde punt van de route wat ik nog niet gereden had
Er kwam een herberekening om juist rechtsaf te gaan. En daarmee de oorspronkelijk route dus terug te rijden. Dat heb ik genegeerd. Ik ben gewoon linksaf geslagen om de oorspronkelijke route te volgen. Toen ik op de route zat, had ik verwacht dat MRA dit in de gaten had. Maar MRA bleef helaas zeuren dat ik om moest draaien. Het heeft een paar kilometer geduurd voordat ook MRA eindelijk de route ging volgen.
Waarom doet MRA zo?
Doe ik wat verkeerd? -
@M-Schrijver, Aangezien jij tussen routepunt 41 en 44 al meermals de track (je rijdt route als track) hebt gepasseerd, vermoed ik dat je al naar RP45 of 46 aan het navigeren was toen je tussen 9 en 10 reed. Als je "Gebruik alle routepunten" aan zet, kun je die gewoon gebruiken als punt vanaf waar je de route wilt oppakken te pikken vanuit het routepunt menu. In de app kun je in plaats daarvan ook ook even lang-drukken op de routelijn, maar dat zal op een AA/CP device wellicht niet kunnen. Geen idee eigenlijk.
-
Ik snap wat je bedoeld. Het is inderdaad mogelijk maar ik verwacht niet. Vanuit de aanwijzingen die ik kreeg leek het er sterk op dat ik terug moest naar het begin of naar een ander punt aan het begin van de route.
Maar het meeste verbaast ben toch over het feit dat de navigatie niet direct verder ging met de route toen ik op de route zat.
Bij rijden van track heb ik immers niets te maken met routepunten/vormingspunten/viapunten. Dus lijkt het me logisch het eerste de beste komende (track)punt op de route de referentie voor de navigatie. -
@M-Schrijver, dat lijkt inderdaad logisch, maar dat is het niet
Hierin onderscheid MRA Navigation zich juist van bijvoorbeeld Garmins. In een "route als track" wordt wel degelijk de volgorde van al dan niet zichtbare routepunten aangehouden. Dus een route punt die je al voorbij bent (al of niet terecht) zal niet als re-entry punt op de track worden genomen als je daar toevallig in de buurt bent. Ik denk dat dat doorgaans de betere methode is, maar ja, soms ook niet misschien.
-
Dat verklaar wel waarom ik weinig verschil ervaar tussen route en route als track.
Ik had gehoopt dat route als track een andere navigatie ervaring op zou leveren. Die heb ik dus nog niet gemerkt. -
@M-Schrijver, toch is die ervaring echt wel anders
. Bij route werkt het routepunt overslaan heel anders dan bij route als track (en track). Sommige mensen vinden dat je in een route te lang wordt teruggeleid naar een waypoint dat je mist. Bij route als track werkt dat heel anders. Je wordt terug geleid naar de track, onafhankelijk van de routepunten zelf, en ook niet terug naar het routepunt dat je hebt gemist, maar naar een (min of meer) logische plek op de track.
-
Ik ben mening dat eenmaal op de route het nog te lang duurt voordat de route opgepakt wordt.
Eenmaal op de route werd nog minimaal 3x herberekend voordat de route hervat werd. Ik was toen al een paar kilometer verder.
Als het nog goed herinner was ik ongeveer op de helft tussen punt 10 en 11 toen de eigenlijke route pas werd opgepakt.Bij het rijden van een traditionele route is die ervaring identiek