Chigee AIO-5 and BMW Multi-controller with MRA tour
-
Hoi allemaal,
twee weken gelden begonnen aan een rondrit. nu 2500km onder de wielen door laten gaan. Zo een twee weken geleden de overstap gemaakt van de BWM Navigator 6 naar de Chigeen AIO-5 met de multi controller op mijn Bmw K1600GT. Op zich natuurlijk een kleine uitdaging om van zo een vast platform als de Navigator 6 over te stappen naar de CarPlay variant met MRA.
Om te beginnen! heb al meerdere lange tours gemaakt! Was er helemaal klaar mee om met kabeltjes en speciale trucjes een track fatsoenlijk in de navigator te krijgen als route.
wat een feestje was de afgelopen anderhalve week!.Je gaat op pad met een BETA versie, dus die moet je ook zo beoordelen. Op een paar kleine vuiltjes na tot nu toe een fraai 2500 km achter de rug. Mag er gelukkig nog zeker 500. Maar nu even het moment om het e.e.a te delen.
Om te beginnen is de combinatie van het platform me heeeeel goed bevallen. Heb tijdens de reis mijn MacBook bij me. dus het eenvoudig maken van nieuwe routes dag per dag is een fluitje van een cent.
Had natuurlijk al een paar routes uit de bibliotheek gehaald. Deze heb ik ter plaatse aangepast aan mijn eigen vertrek en aankomst punt.Het rijden van routes via CarPlay op het scherm wat in de motor zit gaat prima ( meer dan). De multi controllers is een grappig ding. maar tijdens het rijden aanpassingen doen is niet te doen. Heb geëxperimenteerd met in en uit zoomen, maar krijg niet het gedrag wat ik verwacht.
Na wat geklooi met het volume op mijn iPhone zijn de aanwijzingen prima te volgen. Rij met oordopjes in van alpine. Gelijktijdig met de gehoorbescherming functionaliteit van je iPhone is de aanwijzing niet meer te verstaan. door dit aan te passen op je iPhone is dit weer opgelost. Gehoor bescherming en toch een duidelijke aanwijzing.Onder weg wel wat hikups gehad.
- automatisch overslaan van POI ( zonder melding)
-meldingen route fouten. ( ik zie ze niet) route was prima. - lastig aan te passen route bij wegwerkzaamheden.
-op pikken vanaf specifiek POI of echt er tussen uit laten. - op CarPlay scherm, herberekening in turn by turn. maar app draait gewoon door. Dus je ziet niet wanneer je af moet slaan.
heb het forum nog niet nagekeken of deze al op de lijst ergens staan.
Tot nu toe een dikke pluim! ik ben om!! was ik eigenlijk al met het route plan platform. Maar nu met navigatie helemaal.
Voor de auto ben ik nog niet om.
- automatisch overslaan van POI ( zonder melding)
-
Mooi te lezen dat de overstap toch relatief eenvoudig te doen is.
Jouw aandachtspunten zijn herkenbaar. Op Android zijn ze er ook.
-
@M-Schrijver Hallo, ik ben ook in de markt voor de Chigee voor BMW, maar zie vaak dat rijders die Android Auto gebruiken de telefoon ook op het stuur hebben. Dat is wat dubbelop en ik zou de telefoon graag in mijn zak houden. Maar hoe gaat dat met de batterij? Kun jij als Android gebruiker daar iets over roepen?
Bedankt alvast, Gerard. -
Er zijn 3 redenen waarom je de telefoon niet in je zak zou kunnen/willen/moeten hebben.
De telefoon zou eigenlijk aan de lader moeten. Afhankelijk van merk/model en kwaliteit van de accu, gaat de accu best snel leeg. Een dag rijden is voor velen niet mogelijk
2.
Tijdens het navigeren wordt de telefoon best wel warm. Een beetje koeling dus niet erg. In het zicht hoeft deze telefoon niet te zijn maar in de buitenlucht is wel prettig. Daarnaast kan je voor het navigeren van routes bij de meeste apps nog niet volledig zonder bedienen op de smartphone. Dus het in de buitenlucht hebben, maakt dit punt ook makkelijker
3.
Niet alle Android Auto/Apple Carplay systemen gebruiken een ingebouwde GPS sensor. Ze leunen hiervoor op de telefoon. Dit maakt dat de telefoon in de buitenlucht een voordeel heeft omdat de GPS ontvangst dan beter is. -
This post is deleted! -
@M-Schrijver Dat gezegd hebbende; als hij toch al op het stuur zit, dan is trillen en blootstelling aan de elementen dus geen issue. Maar waarom dan nog een extra scherm met Android Auto of CarPlay inzetten? Dan kun je ook gewoon de MRA Navigation app gebruiken voor Navigatie toch?
Misschien is afleesbaarheid een issue, maar met de huidige telefoons van 6,5 inch en goede schermen is dat minder een probleem dan een paar jaar geleden.
Mijn ideaal zou een afneembare/IP65/via degelijke aansluiting gevoede Android tablet van 7 inch zijn, die eventueel via hotspot met telefoon data kan gebruiken. Carpe Iter komt in de buurt, is prijzig, maar wel een open systeem; elke app kan erop, of je nu TomTom of Sygic of iets anders wilt.
-
Voor mij zijn er een paar redenen om AA te gebruiken. Het is ingebouwd in het dashboard van de Goldwing. Voor de AfricaTwin geldt eigenlijk hetzelfde.
Het Scherm is ook een heel stuk groter (7" als ik het goed heb). Dat is prettig voor de afleesbaarheid. Dat is een 16:9 of een 16:10 scherm. Smartphones hebben tegenwoordig een 21:9 (ongeveer) dat vind ik geen prettig formaat.
Voor de Goldwing reed ik met een Galaxy S9. Hoewel dit goed werkte. Was de schermverhouding een minpunt.
7" 16:10 geeft een totale andere beleving dan een 6.5" 20:9. Ondanks dat de diagonaal bijna hetzelfde is, oogt het scherm toch veel kleiner.Android Auto (en ACP) biedt split-screen, wat soms best prettig kan zijn.
De samenwerking tussen Navigatie en muziek (Spotify bijv) verloopt duidelijk beter. Op mijn vorige Galaxy S9 verliep samenwerking tussen Navigatie en muziek meestal niet goed. De een werd door de ander onderbroken en dan bleef het ook stil. Terwijl dit met dezelfde S9 en Android Auto geen probleem meer was.
Op de Goldwing worden beide headset met de Goldwing verbonden. Hierdoor is de Goldwing het zenuwcentrum van de communicatie geworden. Als gevolg hiervan, krijgt alleen de bestuurder de navigatie aanwijzingen te horen. De passagier niet. Beide krijgen wel de muziek te horen.
Daarom is het voor mij ook belangrijk dat MRA de scheiding tussen navigatie en mediakanaal goed voor elkaar krijgt. Wat nu dus nog niet zo is. Bij HereWeGo overigens wel.Mijn smartphone zit in de buitenlucht maar buiten het zicht. Op de plek waar normaal gesproken de tankdop zit ongeveer.
Overigens de AIO-5 Play voor BMW kan rechtstreeks op de BMW craddle geklikt worden en eventueel geblokkeerd met de sleutel zoals dit met BMW's dit ook kan. Daarnaast kan de AIO-5 play voor BMW ook met de BMW controller bedient worden.
Wat ik begrepen heb, is er tegenwoordig een Nederlandse importeur voor Chigee.
-
Nu ik ervaring heb met Android Auto en een losse Smartphone.
Vind ik dat Android Auto beter functioneert voor dit doel dan de Smartphone zelf. Ik denk zelfs ook nog beter dan een tablet. Maar heb er geen ervaring mee. Puur gebaseerd op mijn ervaring met tablets in huis vergeleken met een smarthponeVoor Android geldt dat er maar weinig apps zijn die echt tablet geschikt zijn. Of bij de ontwikkeling van MRA hier ook rekening mee gehouden is, kan alleen @Corjan-Meijerink een antwoord op geven, denk ik.