Hoe offline navigatie rijden
-
Hallo Forummers,
Hoe kan ik het beste rijden in de offline modus van MRA Navigation Next?
Ik ga binnenkort naar Duitsland. Ik rijd dan vanuit Nederland naar de Moezel. In het Moezelgebied rijd ik een paar dagen. Daarna rijd ik via België terug naar Duitsland en dan weer naar Nederland. Ik denk dat ik niet overal goede telefoonontvangst zal hebben (buitengebieden in Duitsland en België) en daarom wil ik de routes ook offline ter beschikking hebben zodat mijn telefoon (automatisch) kan wisselen tussen de online kaarten en de kaarten die ik gedownload heb in mijn telefoon. Maar hoe?
Ik heb hier op het Forum niets gevonden dat mij hielp, dus vroeg ik het aan Chat GPT. Ik heb een Android A56. Die is up to date.Op advies van Chat GPT heb ik de volgende gedaan:
- Kaarten gedownload uit MRA: Utrecht, Gelderland, (Zuid) Limburg, Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts, Saarland en Wallonië. Later heb ik deze kaarten ook nog geüpdate in de MRA -app.
2.Synchroniseren van de routes. (Alle routes heb ik zojuist opgestart en ik zag dat er een blauwe synchronisatiebalk volliep). - Ik gebruik alleen maar Routes. Geen Tracks.
Ik ben nu nog thuis.
Ik ga naar instellingen van MRA Routeplanner (Navigation Next). Die vind ik via mijn profielknop. Via Profiel kom ik in Account. Daar druk ik op Navigatie instellingen. Daarna op Functioneel. Daar schuif ik Offline Navigatie naar rechts. (Dus van Rood naar Groen). Ik ga terug naar de Route die ik wil rijden naar Duitsland.
Ik zie nu een oranje balk in mijn scherm met daarin de tekst "↓/↑Offline."Ik selecteer dus mijn te rijden Route. Ik tik op de gele knop "Navigeer."
Dan krijg ik een melding in een pop-up:
Offline navigatie ingeschakeld. Verder met de volgende tekst: Er kon geen route worden berekend met je offline kaarten. Om het opnieuw te proberen, moeten we de offline navigatie uitschakelen."
Daaronder een gele knop met de tekst Online gaan.
Verder heb ik geen keuze.Dat is gek (vind ik). Ik wil de kaart juist offline rijden om problemen te voorkomen tijdens het rijden.
Ik vind dit ingewikkeld.Maar nu eerst: Lang verhaal kort:
Hoe kan ik rijden in de offline modus van MRA Navigation Next? Met verkeersinfo en andere online apps (FlitsMeister) aan.Alvast bedankt natuurlijk voor de tips.
- Kaarten gedownload uit MRA: Utrecht, Gelderland, (Zuid) Limburg, Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts, Saarland en Wallonië. Later heb ik deze kaarten ook nog geüpdate in de MRA -app.
-
@Barto, Waarschijnlijk gaat jouw route een stukje via Vlaanderen, en die staat niet in je offline lijst. Die jezelf een plezier, en download gewoon hele landen. Zoveel geheugen kost dat ook weer niet.
Als je je instelling gewoon op online laat staan (dat moet vanwege je verkeersinfo) dan gebruikt de app gewoon je offline kaart als die beschikbaar is. Bij gebrek aan internet verbinding zal de app vanzelf tijdelijk offline aanzetten, en weer uitzetten als er weer signaal beschikbaar is.
Van de andere kant, ik rij heel veel volledig offline. Verkeersinformatie is zelden relevant op scenic routes.