Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Popular
  • Support
  • MyRoute-app
Collapse
Brand Logo

MRA Community Forum

1. Home
  2. The MyRoute-app
  3. [App] Suggestions and Discussion
  4. Verkeersbewuste routeberekening niet automatisch

Verkeersbewuste routeberekening niet automatisch

Scheduled Pinned Locked Moved [App] Suggestions and Discussion
23 Posts 6 Posters 171 Views 4 Watching
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • CD130undefined Online
    CD130undefined Online
    CD130
    Valued contributor
    wrote last edited by

Voorbeeld: ik rijd een route van A naar B. Voordat het navigeren start, krijg ik meerdere opties te zien. Ik kies dan bewust voor een bepaalde route, bijvoorbeeld omdat die langs een specifiek tankstation gaat. Vervolgens gebeurt er onderweg iets (geen idee wat precies) en kiest MRA op de achtergrond toch voor een andere route. De witte lijn blijft wel netjes over de oorspronkelijk gekozen route lopen, maar ik volg natuurlijk trouw de gesproken aanwijzingen en daardoor mis ik de afslag van de oorspronkelijke route compleet (op de snelweg zie je dat ook echt te laat).

Op deze manier ben ik inmiddels twee keer ruim voor Luxemburg via een waardeloze route naar huis gestuurd. En waarom? Omdat die volgens de berekening één tot twee minuten sneller zou zijn.

Ik weet dat het automatisch herberekenen op basis van verkeersinformatie (verkeersbewuste routeberekening) uitgezet kan worden. Die optie heb ik juist aanstaan voor het geval er flinke afsluitingen ontstaan, maar in de basis wil ik het liefst gewoon de route rijden die ik aan het begin gekozen heb.

Ik snap dat zo’n combinatie lastig te programmeren is, maar ik wilde het toch even delen. Misschien zie ik iets over het hoofd of kan er achter de schermen aan wat knoppen gedraaid worden.

In mijn auto krijg ik altijd een melding als er een snellere route gevonden is. Ik kan die dan accepteren of weigeren. Bij weigeren blijft hij netjes de oorspronkelijke route volgen. Misschien is dat (optioneel) een mooie toevoeging voor MRA.

Nou ja, ik weet het verder ook niet 😜, maar ik ben het in elk geval kwijt. Kan ik weer rustig slapen πŸ˜‹

The adventure starts where the plans end | READY TO >> RACE 🧑

Rob Verhoeffundefined Marinus van Deudekomundefined 2 Replies Last reply
    3
    • Lex.Kloet.RXundefined Offline
      Lex.Kloet.RXundefined Offline
      Lex.Kloet.RX
      RouteXpert
      wrote last edited by

Ik heb dat probleem niet zozeer. Wat jij ook ondervindt heb ik ook last van, dat de "call" behoorlijk laat is. Bij "sla nu af" ben ik al bij de afslag en moet nog sturen. Ik heb daardoor ook al wat ommetjes moeten maken.

Geluk/verliefdheid is net als in je broek plassen. Iedereen ziet het alleen jij voelt het.

Ducati Monster 1200 met Garmin ZΓΌmo XT
      Fiat 124 Spider/Camper Dethleffs met Navigation-App op Samsung Tab Active4 Pro
      MRA Lifetime Gold

1 Reply Last reply
      0
      • CD130undefined CD130

Voorbeeld: ik rijd een route van A naar B. Voordat het navigeren start, krijg ik meerdere opties te zien. Ik kies dan bewust voor een bepaalde route, bijvoorbeeld omdat die langs een specifiek tankstation gaat. Vervolgens gebeurt er onderweg iets (geen idee wat precies) en kiest MRA op de achtergrond toch voor een andere route. De witte lijn blijft wel netjes over de oorspronkelijk gekozen route lopen, maar ik volg natuurlijk trouw de gesproken aanwijzingen en daardoor mis ik de afslag van de oorspronkelijke route compleet (op de snelweg zie je dat ook echt te laat).

Op deze manier ben ik inmiddels twee keer ruim voor Luxemburg via een waardeloze route naar huis gestuurd. En waarom? Omdat die volgens de berekening één tot twee minuten sneller zou zijn.

Ik weet dat het automatisch herberekenen op basis van verkeersinformatie (verkeersbewuste routeberekening) uitgezet kan worden. Die optie heb ik juist aanstaan voor het geval er flinke afsluitingen ontstaan, maar in de basis wil ik het liefst gewoon de route rijden die ik aan het begin gekozen heb.

Ik snap dat zo’n combinatie lastig te programmeren is, maar ik wilde het toch even delen. Misschien zie ik iets over het hoofd of kan er achter de schermen aan wat knoppen gedraaid worden.

In mijn auto krijg ik altijd een melding als er een snellere route gevonden is. Ik kan die dan accepteren of weigeren. Bij weigeren blijft hij netjes de oorspronkelijke route volgen. Misschien is dat (optioneel) een mooie toevoeging voor MRA.

Nou ja, ik weet het verder ook niet 😜, maar ik ben het in elk geval kwijt. Kan ik weer rustig slapen πŸ˜‹

Rob Verhoeffundefined Offline
        Rob Verhoeff
        Alpha tester
        wrote last edited by

@CD130 Ik vind dat een mooie toevoeging. Waze doet dat inderdaad ook en geeft je de keuze om die snellere route te accepteren of niet. Daarom gebruik ik van A naar B altijd Waze. Die gaat net iets slimmer om met die info.

BMW K1600GT-P (2013) with BMW Navigator | Nolan N100-5 with Sena 30K
        iOS on iPhone 13 & 16 (mounted on Quadlock)
        Apple CarPlay in VW T-Roc (wired)
        Routelab on MacBook Air & iMac (Tahoe & Ventura)

1 Reply Last reply
        1
        • CD130undefined CD130

Marinus van Deudekomundefined Offline
          Marinus van Deudekom
          RouteXpert
          wrote last edited by

@CD130 met een A2B route krijg ik regelmatig de vraag of ik de gevonden snellere route wil volgen met daarbij ook de tijd die ik zou kunnen besparen.

Honda Goldwing GL1500,
          Honda Silverwing GL 650
          DMD2 T865X 8 inch Android tablet using MRA next for navigation
          Garmin XT sold
          Samsung S24FE mounted on a Quadlock and using Android Auto in my car

CD130undefined 1 Reply Last reply
          0
          • Marinus van Deudekomundefined Marinus van Deudekom

@CD130 met een A2B route krijg ik regelmatig de vraag of ik de gevonden snellere route wil volgen met daarbij ook de tijd die ik zou kunnen besparen.

CD130undefined Online
            CD130undefined Online
            CD130
            Valued contributor
            wrote last edited by

@Marinus-van-Deudekom bedoel je tijdens het navigeren? Tijdens het starten van de route krijg ik namelijk wel de mogelijkheid om te kiezen, maar de gekozen route wordt tijdens het rijden hier regelmatig zonder melding aangepast.

Het is voor mij alweer even geleden, maar volgens mij β€œvroeg” m’n Garmin Zumo ook altijd of ik een sneller gevonden alternatief wilde volgen.

@Rob-Verhoeff gebruik voor A>B zelf eigenlijk ook vaak een andere app… in de auto, maar merk dat ik op de motor toch vaak MRA gebruik. Dat werkt dan gewoon lekker vertrouwd.

Marinus van Deudekomundefined 1 Reply Last reply
            0
            • CD130undefined CD130

@Marinus-van-Deudekom bedoel je tijdens het navigeren? Tijdens het starten van de route krijg ik namelijk wel de mogelijkheid om te kiezen, maar de gekozen route wordt tijdens het rijden hier regelmatig zonder melding aangepast.

Het is voor mij alweer even geleden, maar volgens mij β€œvroeg” m’n Garmin Zumo ook altijd of ik een sneller gevonden alternatief wilde volgen.

@Rob-Verhoeff gebruik voor A>B zelf eigenlijk ook vaak een andere app… in de auto, maar merk dat ik op de motor toch vaak MRA gebruik. Dat werkt dan gewoon lekker vertrouwd.

Marinus van Deudekom
              RouteXpert
              wrote last edited by

@CD130 inderdaad tijdens het rijden. Een paar keer gezien tijdens een rit over de A27 wat files ontstonden en tijdens die rit alternatieven werden voorgesteld. Omdat dat dan slechts een paar minuten zou schelen heb ik dus telkens niet geaccepteerd. Tijdens het uitzoomen zag ik dat dat alternatief en Parallelweg betrof

Honda Goldwing GL1500,
              Honda Silverwing GL 650
              Garmin XT sold

Rob Verhoeffundefined 1 Reply Last reply
              0

@CD130 inderdaad tijdens het rijden. Een paar keer gezien tijdens een rit over de A27 wat files ontstonden en tijdens die rit alternatieven werden voorgesteld. Omdat dat dan slechts een paar minuten zou schelen heb ik dus telkens niet geaccepteerd. Tijdens het uitzoomen zag ik dat dat alternatief en Parallelweg betrof

Rob Verhoeff
                Alpha tester
                wrote last edited by

@Marinus-van-Deudekom tijdens de (test)ritten nog niet eerder gezien. Wel vooraf met tijdsduur en afstand. Het moet je dan ook maar gebeuren tijdens een rit dat er zo’n waarschuwing komt…

0
                • CD130undefined Online
                  CD130undefined Online
                  CD130
                  Valued contributor
                  wrote last edited by

Dan lijkt het er dus toch op dat de β€œvraag” voor de snellere route tijdens het navigeren gesteld wordt. Waarschijnlijk heb ik die elke keer gemist en wordt deze automatisch geaccepteerd na een aantal seconden? In dat geval zou ik de melding liever in het scherm laten staan, zodat ik altijd kan kiezen of ik hem accepteer. Met de auto zou ik dat namelijk sneller doen dan met de motor. Met de motor is β€œ10 minuten vertraging” namelijk een heel stuk korter in werkelijkheid en zou ik er liever voor kiezen om de oorspronkelijke route te blijven rijden.

Naja, misschien stof voor de appontwikkelaars om over na te denken πŸ’ͺ

0
                  • CD130undefined CD130

Dan lijkt het er dus toch op dat de β€œvraag” voor de snellere route tijdens het navigeren gesteld wordt. Waarschijnlijk heb ik die elke keer gemist en wordt deze automatisch geaccepteerd na een aantal seconden? In dat geval zou ik de melding liever in het scherm laten staan, zodat ik altijd kan kiezen of ik hem accepteer. Met de auto zou ik dat namelijk sneller doen dan met de motor. Met de motor is β€œ10 minuten vertraging” namelijk een heel stuk korter in werkelijkheid en zou ik er liever voor kiezen om de oorspronkelijke route te blijven rijden.

Naja, misschien stof voor de appontwikkelaars om over na te denken πŸ’ͺ

Rob Verhoeff
                    Alpha tester
                    wrote last edited by

@CD130 bij Waze verdwijnt de melding ook automatisch uit beeld na x-tijd of als je natuurlijk de afslag mist naar de snellere route. Maar hij verschijnt wel prominent in beeld.

0
                    • Rob Verhoeffundefined Rob Verhoeff

@CD130 bij Waze verdwijnt de melding ook automatisch uit beeld na x-tijd of als je natuurlijk de afslag mist naar de snellere route. Maar hij verschijnt wel prominent in beeld.

CD130undefined Online
                      CD130undefined Online
                      CD130
                      Valued contributor
                      wrote last edited by

@Rob-Verhoeff en wordt die standaard wel of niet geaccepteerd? Zonder iets te doen zegmaar.

Wel apart dat ik die melding nog nooit gezien heb met MRA... πŸ™ƒ

Rob Verhoeffundefined Marinus van Deudekomundefined 2 Replies Last reply
                      0
                      • CD130undefined CD130

@Rob-Verhoeff en wordt die standaard wel of niet geaccepteerd? Zonder iets te doen zegmaar.

Rob Verhoeff
                        Alpha tester
                        wrote last edited by

@CD130 bij Waze moet je expliciet die snellere waarschuwing accepteren anders verdwijnt hij uit beeld en blijf je de oorspronkelijke route rijden. En uiteraard als je de afslag voorbij rijdt.

0

@CD130 bij Waze moet je expliciet die snellere waarschuwing accepteren anders verdwijnt hij uit beeld en blijf je de oorspronkelijke route rijden. En uiteraard als je de afslag voorbij rijdt.

CD130undefined Online
                          CD130undefined Online
                          CD130
                          Valued contributor
                          wrote last edited by

@Rob-Verhoeff Aha, dat was volgens mij bij de Zumo ook zo. Die werkwijze heeft binnen MRA ook mijn voorkeur.

Ik heb nog een voorbeeld waarbij het automatisch aanpassen van de route niet prettig uitpakte. Afgelopen september reed ik via Aken naar Vianden in Luxemburg. Ik had de route thuis al gestart en werd netjes naar het startpunt geleid waar de route zou worden opgepakt (net voorbij Aken). Onderweg ontstond er echter een enorme file rond Aken. Op de achtergrond werd de route, met de beste bedoelingen, aangepast en werd ik van de snelweg gestuurd. Via een bijzonder drukke omleiding kwam ik uiteindelijk weer op de route terecht, terwijl anderen gewoon over de snelweg zijn doorgereden. Zij haalden de file vrij snel in en waren ruim een kwartier eerder op de bestemming. In dit geval had ik dus ook liever de originele route gevolgd.

1 Reply Last reply
                          0
                          • Hubert Thoringundefined Offline
                            Hubert Thoringundefined Offline
                            Hubert Thoring
                            Valued contributor
                            wrote last edited by

@CD130
                            Soms is het gewoon zo, wat je doet moet je zelf beslissen, files zijn soms erg vervelend, vooral als ze al lang ter plaatse zijn opgelost en de app het nog niet wist, is het helaas zo omdat het niet in realtime werkt. VG πŸ‘‹

VG Hubert
                            Info Beta Test "Next App" dazu die Hardware .
                            iPad 9. Gen iOS 26.1 / iPhone 16e iOS 26.1 / iPhone Xr iOS 18.7.2 / PC mit MS Win11 /❗️MyRoute-App im Cradel und Remotek-One❗️ Info zu MRA & Remotek One

1 Reply Last reply
                            0

@Marinus-van-Deudekom tijdens de (test)ritten nog niet eerder gezien. Wel vooraf met tijdsduur en afstand. Het moet je dan ook maar gebeuren tijdens een rit dat er zo’n waarschuwing komt…

Marinus van Deudekom
                              RouteXpert
                              wrote last edited by

@Rob-Verhoeff op de heenweg heb ik er ongeveer 3 gezien die in allemaal heb geweigerd en de reis zonder noemenswaardige vertraging af kunnen maken.
                              Op de weg terug kreeg ik er nog 1. Die had ik op moeten volgen, resultaat 55 minuten stilgestaan door een ongeluk. Tja soms zit het mee 🀣

Honda Goldwing GL1500,
                              Honda Silverwing GL 650
                              Garmin XT sold

1 Reply Last reply
                              0
                              • CD130undefined CD130

Marinus van Deudekom
                                RouteXpert
                                wrote last edited by

@CD130 standaard wordt het voorstel geweigerd, je moet hem accepteren

Honda Goldwing GL1500,
                                Honda Silverwing GL 650
                                Garmin XT sold

1 Reply Last reply
                                0
                                • Herman Veldhuizenundefined Offline
                                  Herman Veldhuizenundefined Offline
                                  Herman Veldhuizen
                                  wrote last edited by Herman Veldhuizen

helemaal mee eens. ook ik heb een paar keer gehad dat een nieuwe route werd gemaakt onder het rijden. dit was trouwens bij een route (en niet bij een A2B). Ik weet niet meer of de "automatic recalculation" en de "traffic aware route calculation" aan of uit stond. ook weet ik niet meer of het track navigatie was of niet (ik denk zelfs van wel). Het enige wat kort op mijn scherm verscheen was een melding dat de route veranderd was.
                                  Ook ik zou graag willen zien dat het een bewuste keuze wordt om een route onder het rijden te veranderen, als de app een snellere route vind.

0
                                  • Herman Veldhuizenundefined Herman Veldhuizen

helemaal mee eens. ook ik heb een paar keer gehad dat een nieuwe route werd gemaakt onder het rijden. dit was trouwens bij een route (en niet bij een A2B). Ik weet niet meer of de "automatic recalculation" en de "traffic aware route calculation" aan of uit stond. ook weet ik niet meer of het track navigatie was of niet (ik denk zelfs van wel). Het enige wat kort op mijn scherm verscheen was een melding dat de route veranderd was.
                                    Ook ik zou graag willen zien dat het een bewuste keuze wordt om een route onder het rijden te veranderen, als de app een snellere route vind.

Marinus van Deudekom
                                    RouteXpert
                                    wrote last edited by

@Herman-Veldhuizen in mijn geval bleef de route intact omdat ik het voorgestelde NIET had geaccepteerd

Honda Goldwing GL1500,
                                    Honda Silverwing GL 650
                                    Garmin XT sold

0

@Herman-Veldhuizen in mijn geval bleef de route intact omdat ik het voorgestelde NIET had geaccepteerd

Rob Verhoeff
                                      Alpha tester
                                      wrote last edited by Rob Verhoeff

@Marinus-van-Deudekom said in Verkeersbewuste routeberekening niet automatisch:

En zo hoort het ook volgens mij.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • CD130undefined Online
                                        CD130undefined Online
                                        CD130
                                        Valued contributor
                                        wrote last edited by

Oke super, melding heb ik nog nooit gezien, maar ga dat nu extra scherp in de gaten houden. Inmiddels ben ik via @Rob-Verhoeff weer wat wijzer geworden:

Bij de start kies je voor 1 van de opties. Wanneer je bewust (of onbewust ;)) afwijkt van de route, zal deze automatisch via de snelste route een herberekening maken. Hiermee kan dus worden afgeweken van de oorspronkelijke gekozen route. Ik denk dat mij dit meerdere keren is overkomen. Afwijken gebeurt natuurlijk ook wanneer je net naast de route even pauzeert of gaat tanken.

Automatisch herberekenen uitschakelen is hierin dus een oplossing. De optie die ik voorstel in het openingsbericht zit dus al ingebakken πŸ‘

Herman Veldhuizenundefined 1 Reply Last reply
                                        0
                                        • CD130undefined CD130

Oke super, melding heb ik nog nooit gezien, maar ga dat nu extra scherp in de gaten houden. Inmiddels ben ik via @Rob-Verhoeff weer wat wijzer geworden:

Bij de start kies je voor 1 van de opties. Wanneer je bewust (of onbewust ;)) afwijkt van de route, zal deze automatisch via de snelste route een herberekening maken. Hiermee kan dus worden afgeweken van de oorspronkelijke gekozen route. Ik denk dat mij dit meerdere keren is overkomen. Afwijken gebeurt natuurlijk ook wanneer je net naast de route even pauzeert of gaat tanken.

Automatisch herberekenen uitschakelen is hierin dus een oplossing. De optie die ik voorstel in het openingsbericht zit dus al ingebakken πŸ‘

Herman Veldhuizen
                                          wrote last edited by

@CD130 ik zou niet te vroeg juichen. ik week in iedergeval niet van de route af en heb de herberekening optie eigenlijk altijd uit staan, toch werd een nieuwe route klakkenloos berekend en genomen.

0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes

• 1
                                          • 2
                                          ACTIVE USERS
                                          CD130undefined
                                          CD130
                                          Hubert Thoringundefined
                                          Hubert Thoring
                                          Herman Veldhuizenundefined
                                          Herman Veldhuizen
                                          Rob Verhoeffundefined
                                          Rob Verhoeff
                                          Marinus van Deudekomundefined
                                          Marinus van Deudekom
                                          Lex.Kloet.RXundefined
                                          Lex.Kloet.RX
                                          POPULAR TOPICS
                                          • Verkeersbewuste routeberekening niet automatisch
                                            CD130undefined
                                            CD130
                                            3
                                            23
                                            171

• Route naar bestemming
                                            Corjan Meijerinkundefined
                                            Corjan Meijerink
                                            0
                                            18
                                            1.0k

• New update! (5.0.1)
                                            TomOnTourundefined
                                            TomOnTour
                                            11
                                            12
                                            417

• features for realy long trips
                                            RetiredWingManundefined
                                            RetiredWingMan
                                            0
                                            8
                                            263

• Indicated route duration
                                            TomOnTourundefined
                                            TomOnTour
                                            0
                                            7
                                            676

• Updated beta! 5.0.1 (433)
                                            Hubert Thoringundefined
                                            Hubert Thoring
                                            6
                                            8
                                            76

• Volume not returning to the previous loudness after trip advice
                                            undefined
                                            0
                                            1
                                            37

• Audio cuttet via Bluetooth
                                            Robert Laudensackundefined
                                            Robert Laudensack
                                            1
                                            21
                                            1.2k
                                          MY GROUPS
                                          • Login