Myrouteapp Basecamp naar Openfietsmap
-
Sinds deze week lukt het niet meer en volgt Basecamp niet meer de Openfietsmap route.
Waar gaat het over? Ik maak mijn fietroutes in My Route App en sla die op als GPX-track (GPX 1.1 track en poi). Deze route kon ik zonder problemen in lezen in Basecamp waar ik de Openfietsmapkaart heb geïnstalleerd. De track volgt exact de gemaakte track in MyRouteApp in Basecamp.
Deze track verzond ik naar mijn Garmin Edge 1030. Hier heb ik ook dezelfde Openfietsmapkaart geïnstalleerd en als enige kaart geactiveerd.
Dit werkte tot deze week, begin april 2025 perfect.Nu dus niet meer. Het gaat fout met de track in Basecamp. Deze volgt niet meer exact de gemaakte route maar wijkt op veel punten af en "ziet" de fietspaden niet.
Het profiel in Basecamp is niet veranderd en staat volgens mij juist. (toerfietsen, en verder alle beperkingen uit).
Inmiddels de meest recente Openfietsmapkaarten geïnstalleerd in Basecamp en in de Garmin.
Is er een verandering in MyRouteApp? De nieuwste versie van Basecamp had ik al langer.
Wie heeft hetzelfde probleem en weet een oplossing? -
@Werner-Hoogerbeets
waarom GPX 1.1? GPX 1.0 is denk ik beter.
heb je in MRA de route ook op fietsen staan?
deel de route, dan kunnen we je beter helpen. -
@Werner-Hoogerbeets ik zie net dat je alle beperkingen in BC uitstaan hebt. De juiste instellingen voor BC vindt je hier
[link text]https://www.gps-wijzer.nl/gps-handleidingen-gpswijzer/extra-handleidingen-en-instructies-voor-het-gps-gebruik/openfietsmap-profielen-basecamp/(link url)
Exporteer eens enkel de track en laadt die in in BC. Route van track maken met activiteitenprofiel op direct zodat je het aantal viapunten (5) kan invullen. Daarna routeeigenchappen openen en herberekenen kiezen met de juiste instellingen zoals hierboven beschreven. -
Enkele plaatjes ter verduidelijking.
MRA track.
link textBasecamp track na importeren vanuit MRA.
link textOnderdeel van de track waar het om gaat. Ik ondervind dit nu bij alle tracks die ik in MRA heb staan.
Om uit te sluiten dat het aan de instellingen in Basecamp ligt, heb ik dezelfde korte track gemaakt in Komoot. Deze geëxporteerd en vervolgens in Basecamp geïmporteerd. De track wordt dan goed weergegeven in Basecamp (gaat over het fietspad zoals het hoort).
Het gaat in het voorbeeld over de track vanuit de Cicerolaan over het fietspad langs de A73 Maasbrug te Venlo.
Voorheen werkte dit gewoon vanuit MRA naar Basecamp.Nog voor de volledigheid: als ik de track vanuit MRA direct naar de Garmin stuur, gaat hij ook fout.
-
@BertM ik heb alle opslagformaten geprobeerd.
Geen positief resultaat.
Inmiddels ontdekt dat alle mra tracks de fietspaden niet volgen. -
Je fietsroute track vanuit MRA via de connector verzenden naar je Edge en de track gebruiken. De route in de Edge verwijderen
-
@Hans-van-de-Ven-MR-MRA
Bedankt voor de informatie.
Ik heb deze procedure al gevolgd zonder positief resultaat.
Inmiddels heb ik alle opslagformaten gebruikt. Met route en alleen track.Rechtstreeks via de connector naar de Garmin Edge geeft dezelfde fout in de Garmin Edge 1030 plus.
Inmiddels ontdekt dat alle fietstroutes die ik in MRA heb gemaakt bij het opslaan fout gaan. Er wordt afgeweken van de track en op verschillende plaatsen worden wegen en snelwegen gevolgd. Fietspaden worden niet gevolgd.
Instellingen staan goed, zowel in de Garmin Edge 1030 plus als in Basecamp. Ook in MRA staat het fietsprofiel actief.
Voor de volledigheid: als ik dezelfde route met Komoot maak, gaat het goed. Hetgeen erop duidt dat de fout niet in de Garmin Edge en niet in Basecamp zit.
Wat is er veranderd in MRA betreffende het opslaan van tracks?
-
Werner, kan je de link naar je test route Brug Venlo hier eens plaatsen aub
-
De link naar "brug" staat in een van mijn vorige berichten.
Ik probeer overigens steeds te antwoorden hier, maar mijn berichten komen steeds in de queue. Dat heeft volgens de melding met rechten te maken. Ik heb de betaalde versies van MRA en snap niet waarom dit steeds op deze wijze gebeurt.
Ik heb eigenlijk geen zicht op wanneer welke berichten worden doorgestuurd.Het tochtje "brug" is een voorbeeld van het probleem.
Bij alle routes die ik voor mijn fietstochten in MRA heb gemaakt, wordt bij het opslaan (ongeachte welk formaat) het fietspad overgeslagen.Ik ben ervan overtuigd dat het door het "opslaanformaat" komt.
-
Is Komoot hier niet een veel betere website/app voor?
-
@M-Schrijver
Ik werk al enkele jaren met MRA en was er altijd zeer tevreden over. Ook mijn motortochten maak ik met MRA.
Ik heb ook nog veel fietstochten in MRA staan.Sind deze week heb ik me verdiept in Komoot. En dat bevalt best goed voor de fietstochten.
-
@Werner-Hoogerbeets wat ik nu dus helemaal niet meer snap is dat in mijn test "brug Venlo" er rustig over de spoorwegbrug genavigeerd wordt zonder problemen op de OCM map mits het routepunt wat van de weg af staat. Neem ik jouw route dan wil deze daar niet over. Daar kreeg ik verschillende keren de boodschap: kan route niet berekenen op de Here kaart. En eigenlijk klopt dat niet daar er wel een fietspad te vinden is op de OCM.
Trouwens, waarom verschilt de gebruikte OCM map hier van deze van OCM zelf? -
@Guzt
Hoi Guzt,
De route gaat ook niet over de spoorwegbrug, maar over de brug van de A73.
Dat is de snelweg over de Maas. Hier loopt een fietspad naast.
Fietspad is gewoon in gebruik, er is geen afsluiting.Naast de spoorbrug in Venlo loopt overigens ook een fietspad.
Dit fietspad is gewoon in gebruik en niet afgesloten. -
@Guzt
Vanmiddag, zondag 13 april 2025, nog eens een track vanuit MRA naar Basecamp opgeslagen volgens gpx 1.1 (track,poi).
En wonder boven wonder wordt deze track nu goed ingelezen in Basecamp.Ik heb nog een nieuwe track gemaakt, Brug2 en deze wordt ook goed ingelezen in Basecamp.
Ik gebruikte altijd gpx 1.1 (track, poi) om tracks op te slaan en vervolgens in te lezen in Basecamp.
Dit tevens bij reeds langer bestaande routes in de map "2025 niet gereden" gedaan en het werkt als vanouds.
Ik heb geen instellingen veranderd in MRA, bij deze routes (fietsroutes), staat alles op "fiets". En de routes zijn gemaakt in Openstreetmap. Ook in Basecamp heb ik geen instellingen veranderd. De track wordt ingelezen in de map OFM 2025.
Ik krijg de indruk dat het probleem is opgelost.
Van MRA heb ik geen bericht ontvangen. Alleen een bericht van een "instructor" maar dat staat in de voorgaande post.
Ik kon er alleen niets mee want de voorgestelde oplossing had ik al geprobeerd zonder postitief resultaat.
Mijn aangemaakt ticket staat nog altijd met de vermelding in bewerking (of zoiets).Maar ja. het lijkt nu opgelost.
-
Zag vandaag meerdere berichten voorbij komen dat er problemen waren met de o.a. de OSM kaart. Die zouden nu inderdaad opgelost moeten zijn.
-
@M-Schrijver
Ik ontdekte vanmiddag dat het weer als vanouds werkte.
Kan mijn fietsroutes weer als track opslaan en inlezen in Basecamp.Bedankt voor de reacties en het meedenken.
-
@Werner-Hoogerbeets Dat is nu net een van de redenen dat ik niet graag met MRA werk. Soms veel te onstabiel en dan zoek je je het pleurus naar wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
Ter info: Voor het fietsen kan je eventueel ook Strava proberen -
@Guzt
Ik werk al jaren met MRA. Ook voor mijn motorroutes.
Nooit eerder problemen gehad.Wel jammer dat als er zich problemen voordoen, deze op de achtergrond worden opgelost, zonder er verder enige melding over te doen.
Mijn ticket staat nog steeds op "verwerken".
Gelukkig kan ik nu weer mijn gemaakte routes op de goede wijze opslaan.
Ik heb in de afgelopen week wel Komoot nader ontdekt en ben dit programma gaan gebruiken. Daar ben ik zeer tevreden over.
Ik ga dan ook mijn gemaakte routes vanuit MRA overzetten naar Komoot.Bedankt voor je inzet en de geboden hulp.
-
@Werner-Hoogerbeets said in Myrouteapp Basecamp naar Openfietsmap:
Wel jammer dat als er zich problemen voordoen, deze op de achtergrond worden opgelost, zonder er verder enige melding over te doen.
Mijn ticket staat nog steeds op "verwerken".
Misschien iemand anders die ook een ticket heeft aangemaakt voor een vergelijkbaar probleem???
Vindt bovenstaand nogal "kort door de bocht", je kunt niet verwachten dat een probleem binnen een dag wordt opgepakt en verholpen.Wat betreft Komoot: is recentelijk overgenomen door een andere partij, waarbij de bij vorige overnames de kwaliteit van het overgenomen producten nogal naar beneden ging, bv bij evernote. En ik verwacht dat de kosten daar in de toekomst wel gaan oplopen.
Met zowel Strava als Komoot moet je een abo nemen om te kunnen exporteren naar GPX of rechtstreeks naar de Garmin. Ook voor kaarten buiten je regio moet je bij Komoot betalen. kost je zo een 60-70 euries per jaar. -
@BertM
Ik verwacht niet dat het probleem binnen 1 dag wordt opgelost. Maar als het dan is opgelost, zou ik het wel fijn vinden als het wordt vermeld. Vermelden dat er een probleem is (of was) met een duidelijke omschrijving van het probleem en uiteraard vermelden dat er een oplossing voor is of dat het probleem is opgelost.Ik weet dat je voor Komoot moet betalen. Dat vind ik geen probleem. Ik betaal ook voor MRA.
Als je er voor betaalt, mag je ook iets verwachten. Het is namelijk geen vriendenclub, maar een commercieel bedrijf. (MRA en Komoot)