Verschillen route OpenStreetMap - TomTom - Here
-
Ik loop er vaker tegenaan, dus hoog tijd om het eens op het Forum te vragen. Ik zie van een en dezelfde route 3 verschillende presentaties als ik een andere kaartdienst gebruik.
De OSM-kaart zou het moeten zijn. TomTom verandert een klein stuk, terwijl Here hele omleidingen maakt. Bij TomTom lost het verschil op door het plaatsen van een extra routepunt. Bij de Here-kaart levert dat niets op (blijft omleiden).
Weet iemand hoe het zit? En vraag 2; is het op te lossen?Groet, Jos
-
@Jos-van-Halbeek hoi Jos
Het zijn 3 verschillende kaarten en daardoor zijn er altijd verschillen tussen die 3. MRA gebruikt de Here kaart -
@Jos-van-Halbeek Het hele punt van de verschillende kaarten is dat ze van elkaar verschillen: soms staat een weg wel op de ene en niet op de andere kaart. De diverse kaarten hebben bijvoorbeeld ook andere mogelijkheden m.b.t. het maken van bijvoorbeeld kronkelige routes, het vermijden van seizoensafsluitingen en diverse andere zaken.
Ook is het handig om hetzelfde kaartmateriaal te gebruiken als het navigatieapparaat of de navigatieapp die je uiteindelijk wil gaan gebruiken om de route te rijden. TomTom apparaten en de TomTom Go app gebruiken uiteraard de TomTom-kaart, Garmin apparaten en de MRA Navigatie-app gebruiken HERE en een app als OSMand gebruikt logischerwijs de OSM-kaart.
Om routes op meerdere kaarten gelijk te krijgen, is meestal mogelijk door het plaatsen van extra routepunten. MRA Web (de planner) biedt de mogelijkheid routes met elkaar te vergelijken (in 1 scherm) via de optie onder het Toolkit menu.
Je kunt op de routelijn klikken en het zwarte bolletje met de plus die dan verschijnt verslepen om een nieuw punt tussen twee bestaande punten te plaatsen.
-
@Jos-van-Halbeek Ik kan jouw route in de Here-kaart exact namaken. In het toolkit menu moet je dan wel kiezen voor "Uitschakelen seizoensafsluitingen" en de waypoints op die plekken zetten dat de route wel jouw voorgestelde wegen volgt. Het kan dus wel!
-
@Jos-van-Halbeek, Het is inherent aan verschillende kaarten dat ze tot verschillende routes leiden. Met dergelijk grote afstanden tussen routepunten zeg je feitelijk tegen het kaartmateriaal "breng me zo snel mogelijk van punt N naar punt N+1", en daarmee laat je veel te veel afhangen van de interpretatie door het kaartmateriaal. Het is helemaal niet raar om soms elke ca 5 kilometer een vormingspunt te plaatsen. Dat helpt tijdens het navigeren ook om de route enigszins te behouden in geval van omleidingen.
Is dit de Jos van Halbeek uit het pittoreske Heel?
-
@Con-Hennekens Ja, Con. Dat is hem
-
@Jos-van-Halbeek Je kunt de route maken in de here map en dan in de toolkit Je route vergelijken met tomtom en OSM. Dan heb je ze voor alle 3 de kaarten goed.
-
@Jos-van-Halbeek said in Verschillen route OpenStreetMap - TomTom - Here:
@Con-Hennekens Ja, Con. Dat is hem
Leuk om jou ook hier te treffen, lang niet gezien
Mag ik vragen, wat is precies jouw overweging om de verschillende kaarten te gebruiken? Als je routes plant voor een groep met gebruikers van verschillende platformen, dan is Leike zijn advies hierboven zeker een hele goede. Als het is voor eigen gebruik, dan is het advies om in elk geval de routes te plannen in de kaart die past bij het platform dat je gebruikt.TomTom Rider serie ==>> TomRom kaart (duh...)
Garmin Zumos ==>> HERE kaart
MyRoute-app Navigation Next ==>> HERE kaart
Scenic ==>> OSM kaart (sinds kort)
BMW Navigators ==>> HERE kaart
BMW Connected Ride ==>> TomTom kaartEr zijn nog vele andere natuurlijk
-
@Rob-Verhoeff Hallo Rob, het uitschakelenn van de seizoenafsluitingen lost inderdaad zaken op waar ik tegenaan loop. Thnx.
-
@Herko-ter-Horst Hallo Herko, dank voor je reactie. Het blijft toch een gedoe met die kaarten vind ik. Zeker als je routes maakt voor een groep waarbij (zolas altijd) verschillende navigatiesystemen worden gebruikt. Zeker bij de TomTom loop je dan tegen het punt aan dat je het herberekenen niet kunt uitschakelen. Leuk is dan wel weer dat er bij de koffiestops en pauzes altijd weer wat te bediscussiΓ«ren valt (altijd weer lachen in ons groepje).
-
@Jos-van-Halbeek als er toch nog verschillen blijven dan is het verstandig om de route maximaal uit te zoomen om de 3 verschillende kaart systemen goed in beeld te krijgen en eventueel nog meer aanpassingen in je route te maken. Het is in een gebied met veel wegen en kruispunten ook verstandig om dan wat extra route punten toe te voegen zodat elke 4 a 5 km een route punt staat. Dan krijgen die verschillende navigatie systemen niet de kans om je route te verpesten
-
@Jos-van-Halbeek Het is in mijn ervaring in bijna alle gevallen goed mogelijk om een route gelijk te trekken op alle kaarten (in MRA met gebruik van de "Compare route with" functie) door het plaatsen van een paar extra routepunten (en inderdaad het uitschakelen van de seizoensafsluitingen). Enige uitzondering is als een bepaalde weg wel op de ene en helemaal niet op de andere kaart staat.
Dit is helaas de praktijk in een wereld met verschillende systemen van verschillende aanbieders die verschillende kaarten en navigatiealgoritmen gebruiken.