Vergrendelde route wijzigd bij download (door weg werkzaamheden?)
-
Dag,
Deze zomer hebben we een route gereden door Nideggen. De track was al oud en is gecontroleerd of routepunten op de weg lagen.
Geen rekening gehouden met verkeer, want we rijden er altijd omheen, en in weekend kun je vaak gewoon ook door.Dus gewoon via de APP op de smartphone GPX 1.1 (Spoor,POI) gedownload en geshared via de DRIVE app naar mijn Garmin XT. Van het spoor een route gemaakt. Beide in beeld gezet, doe ik altijd ter controle, spoor EN route die berekend is op GPS.
Bij Nideggen bleek de route niet te kunnen want de weg naar boven was dicht. Maar de track en dus ook route lagen door het bos omhoog. Hebben we niet gereden, maar de route was anders dan in onze gedachten, meer mensen hadden het idee. Dus smiddags gekeken op MRA en bleek inderdaad gewijzigd, ondanks de vergrendeling.
Maar is nog niet ten einde..... vandaag (2 maanden later) is de route op MRA weer origineel. Waarschijnlijk omdat wegwerkzaamheden klaar zijn.MAAR DIT WIL JE TOCH NIET?
Vergrendeld is vergrendeld.
Hebben meer mensen hier wel eens zoiets gehad?gr Wim
-
@Wim-Peeters Hoi Wim
Vergrendeld wil alleen zeggen dat je er niet per ongeluk veranderingen in aan kunt brengen. Als je realtime dus online navigeert zal de app altijd rekening houden met eventuele afsluiting die bekend zijn bij Here. Dat is dus eigenlijk precies wat je wel zou moeten willen, immers je wil niet tegen onverwachte afsluitingen aanlopen.
In je topic zie ik ook dat je eerst van een route een spoor maakt om die dan later in je XT weer te converteren naar een route. Hoe moeilijk wil je het voor jezelf maken en hoeveel kans wil je de XT geven om je route naar de kl.... te helpen.
Mijn advies zou zijn deel de route via de Drive app met je XT. In je XT staat dan direct de juiste route (aangenomen dat die in MRA zo gemaakt is dat je XT niet de kans krijgt er zelf een andere van te maken) Samen met die route komt dan ook een track die je ook in je XT terug kunt vinden. Als je die dan op je scherm zichtbaar maakt zie je onmiddellijk dat de route eventueel gaat afwijken van hetgeen je oorspronkelijk bedoelde. Have fun -
@Marinus-van-Deudekom IK heb all opties geprobeerd om het naar de XT over te zetten met een route (en track). Alle opties gaven uiteindelijk andere routes, van kleine wijzigingen in de bebouwde kom tot grote wijzigingen al de route gemaakt was met TOMTOM kaarten en TOMTOM rekenmethode.
Zoals Mr GPS al jaren geleden aangaf is een track de beste manier om geen afwijkingen te krijgen bij verschillende GPSsen met verschillende kaarten en rekenmethoden.
Ja het klopt , dan mis je eventuele aanvullende info, dat mag ieder voor zich bepalen.
Als ik wegen in de route teken, dan wil ik ook perse die wegen rijden en niet iets anders. IK zal wel een ander soort rijder zijn, maar kleine wegen is mijn hobby, keren op de weg geen probleem.Maar probleem blijft, met verkeer wat anders is (afsluiting) en een vergrendelde route heb je kans op afwijkingen. En dat wil ik niet. MRA is ook het enige "programma" wat zo werkt, GPX op mijn HD veranderen niet, en het voordeel van MRA is dat alles online staat maar dan moet het niet wijzigen zonder aankondiging.
-
@Marinus-van-Deudekom said in Vergrendelde route wijzigd bij download (door weg werkzaamheden?):
In je topic zie ik ook dat je eerst van een route een spoor maakt om die dan later in je XT weer te converteren naar een route.
In een Zumo blijft het gewoon een track. Bij het omzetten van een track naar een trip wordt de track slechts navigeerbaar gemaakt, maar het blijft dezelfde track zonder routepunten. Zonder die omzetting kun je hem alleen als spoor weergeven. In MRA termen wordt het dan "follow-the line" navigatie.
-
als ik XT of 345 gebruik dan zorg is als eerste dat route gemaakt in MRA goed is in here kaart. dan export ik het met gpx1.1. ik verzend gpx dan via gpx of via kabel.
ik zorg dan altijd dat spoor zichtbaar is.als route echt goed is in here kaart dan laad ik die gewoon en zie op achtergrond spoor.
heb ik twijfel dan ga ik naar sporen en converteer ik hem naar route op xt of 345.
tot nu toe had ik altijd succes.
ik heb wel problemen met routes die ik krijg en gemaakt zijn in basecamp zonder spoor. die willen nog wel eens afwijken maar dan laad ik die eerst in basecamp en vraag instelling aan verzender en maak dan van die route een spoor.
-
@Bouke-Ent Als je een route inlaadt in Basecamp en GELIJK daarna er een spoor van maakt, heb je het origineel nog, DAARNA kun je route herberekenen en met elastiekje op de track plaatsen. (met je eigen instellingen).
Of je zend de track gelijk naar de GPS en converteert daar.In MRA kun je de GPS meen ik gelijk naar track omzetten, daar heb ik nog geen afwijkingen gezien. Dan heb je origineel en kun je de route daarna maken (of natuurlijk gelijk track naar GPS zenden en daar omzetten. Maar meestal wil ik de weg van en naar huis erbij hebben dus ik moet toch even tekenen (dan heb ik tenminste de juiste aankomsttijd dat ik weet thuis ben.
-
@Wim-Peeters said
Als je een route inlaadt in Basecamp en GELIJK daarna er een spoor van maakt, heb je het origineel nog.
dit werkt alleen als je de route instellingen weet die gebruikt zijn in basecamp. als route instellingen anders zijn dan kan je nog steeds een andere route krijgen als bedoelt. dus inladen en gelijk spoor maken is niet 100% 1 op 1.
ik verzoek dan basecamp gebruiker om zelf even spoor te maken en dan gpx te verstrekken met route en spoor.
-
@Wim-Peeters said in Vergrendelde route wijzigd bij download (door weg werkzaamheden?):
Zoals Mr GPS al jaren geleden aangaf is een track de beste manier om geen afwijkingen te krijgen bij verschillende GPSsen met verschillende kaarten en rekenmethoden.
Dat klopt, maar dat maakt het nog niet de beste navigatie methode.
Maar probleem blijft, met verkeer wat anders is (afsluiting) en een vergrendelde route heb je kans op afwijkingen.
Verkeer kun je uitzetten. En dat geldt ook voor alle andere navigatie opties. Als jij bijvoorbeeld zandpaden uit hebt staan op je Zumo, maar niet in MRA loop je ook tegen veranderingen aan. Zeker met vermijd snelwegen krijg je natuurlijk al snel afwijkingen.
MRA is ook het enige "programma" wat zo werkt,
Volgens mij werken juist alle navigatie-apps zo. Behalve MRA's eigen Navigatie app. Die neemt namelijk de routeringsinstellingen mee vanuit de planner
-
@Con-Hennekens ik bedoel niet de app, maar MRA website om routes te maken
Probleem zoals eerder aangegeven is dat ik een route maar, die vergrendel , en na een paar weken of maanden is de route anders.
Dat verwacht je toch nietEr is nog niet eens een gps aan te pas gekomen op dat moment.
-
@Wim-Peeters ben het eens met je openingsbericht Wim. Eerder heb ik dit ook genoemd op het forum.
-
@Wim-Peeters ook de webmodule zal rekening blijven houden met de bekende wegafsluitingen en je behoeden voor afgesloten wegen. De vergrendeling zegt alleen iets over het zelf wijzigen van een route. Zodat je die route niet per ongeluk wijzigt
-
@Wim-Peeters said in Vergrendelde route wijzigd bij download (door weg werkzaamheden?):
Probleem zoals eerder aangegeven is dat ik een route maar, die vergrendel , en na een paar weken of maanden is de route anders. Dat verwacht je toch niet
Dat verwacht ik absoluut WEL als er inderdaad delen in je route zitten die op dat moment niet begaanbaar zijn.
-
@Con-Hennekens Nou.... Als je bebouwde kom vermijden aan hebt staan, en je zit in de alpen, en je zou daardoor 2 mooie passen gaan missen... terwijl je gemakkelijk met de motor even door een dorpje had kunnen rijden.. of een toegestane zandweg.. of desnoods voetpad.. dan ligt de zaak iets genuanceerder en wil ik dus mijn originele route houden en op zich minst de originele track, EN DAT kan nu juist niet.
Precies dat hadden we dus 2 jaar geleden en er bleek dus een omleiding aangegeven te zijn door het dorp terwijl de hoofdweg open gebroken was. En die omleiding die wordt door MRA niet gezien. Gelukkig had 1 iemand geen MRA gebruikt en die had de originele route terwijl ik dus een hele kriskras op beeld krijg met omrijden etcIk rij adventure, maar als ik een old scool chopper had met 30 anderen achter me aan dan ligt dat waarschijnlijk anders. Maar we hebben nu de keus gewoon niet in MRA. Vandaar mijn opmerking.
Gedeeltelijk vind ik dat ook de charme, toch even ouderwets de weg zoeken
-
EN DAT kan nu juist niet.
Volgens mij kan dat wèl: zet de "verkeersbewuste routeberekening" uit in je instellingen - functioneel als je gaat navigeren. Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat in de planner die optie gecombineerd is met de seizoensafsluitingen.