Bergen en rijtijden
-
Ik ben een binnendoor route naar Montenegro aan het maken, maar hoe zit dat met de aangegeven geschatte rij tijden ?
Kloppen die een beetje als er bergen in zitten, de gemiddelde snelheid is dan immers even erg laag..
Oftewel waar plan ik het hotel, waar hij aangeeft wat op 1 dag te doen is of.......... Deze route is wat ver om de week ervoor even voor te rijden.. -
@Gert-Jan-vB het blijven slechts geschatte tijden. Ik zou er tenminste niet vanuit gaan dat die helemaal gaan kloppen. Ouderwets nadenken blijft altijd een goede insteek
-
@Gert-Jan-vB Als je heel sportief rijdt dan kloppen ze redelijk goed, maar met normaal rijden denk ik dat je er 10% bij op mag tellen.
Als je de route importeer in tomtom dan komt het dichterbij de werkelijkheid, indien je normaal rijdt.
-
Ik trek me sowieso niets aan van die routetijden of geschatte tijden. Ik rij zoals ik wil rijden en of ik er een uur over doe of 2 uur is aan mij en niet aan de routeplanner. Een routeplanner is voor mij voor de route en om de route te laten zien, niet voor een tijd classificatie. Ik hoef geen snelle rondentijden te maken en een rondje rijden is voor mij geen tijdsrit of een wedstrijdje snel rijden.
Dus lekker die route uitzetten, mooie uitzichtpunten selecteren om daar even te pauzeren, eettentjes uitzoeken en verder nergens van aantrekken!
Oftewel waar plan ik het hotel, waar hij aangeeft wat op 1 dag te doen is of.........
Hoeveel wil je rijden op een dag? 200 km, 300 km, 400 km? Dat ligt geheel aan jou. De meesten zullen tussen de 200 a 300 km zitten voor een hele dag. En hoeveel dagen wil je rijden? Daar kan je dan een hele toerschema omheen bouwen.
Even ergens pauzeren, half uurtje voor nemen. Ergens eten? Trek daar maar gerust een uur voor uit. En op die manier bouw je dan een hele route op en kan je beter selecteren waar je kan overnachten.
Zo doe ik het ook. Ben zelf nu bezig met een 3-daagse trip naar de Vogezen vanuit Den Haag via Ardennen en Luxemburg voor het komende jaar. lekker puzzelen, bestaande routes uit de bieb halen en kijken wat daar bruikbaar van is voor mij, alles even checken op Google Maps. En meest belangrijkste, ik wil niet meer dan 300 km op een dag rijden, of meer dan 6 uur op de motor zitten (ex pauzes), dus max 8 uur onderweg op een dag.
(vraag me af of het echt wel 3 dagen gaat zijn en geen 4..... )
-
@Nomko-Nomden said in Bergen en rijtijden:
Ik trek me sowieso niets aan van die routetijden of geschatte tijden. Ik rij zoals ik wil rijden en of ik er een uur over doe of 2 uur is aan mij en niet aan de routeplanner. Een routeplanner is voor mij voor de route en om de route te laten zien, niet voor een tijd classificatie. Ik hoef geen snelle rondentijden te maken en een rondje rijden is voor mij geen tijdsrit of een wedstrijdje snel rijden.
Het gaat ook niet om rondetijden of snelheid, maar of een rijdag een beetje comfortabel te doen is. Als de planner aangeeft dat mijn geplande route van 250 km 7 uur gaat duren, ga ik toch kijken hoe dat zit.
Hoeveel wil je rijden op een dag? 200 km, 300 km, 400 km? Dat ligt geheel aan jou. De meesten zullen tussen de 200 a 300 km zitten voor een hele dag. En hoeveel dagen wil je rijden? Daar kan je dan een hele toerschema omheen bouwen.
Dat hangt er dus zeer vanaf hoe lang die 200 of 400 km duurt. 400 km snelweg is iets heel anders dan 400 km kleine, bochtige weggetjes. Ik kijk daarom meestal niet naar hoeveel km, maar hoe lang (in uren) ik wil rijden. En daarvoor geeft de planner dan een indicatie.
Zo doe ik het ook. Ben zelf nu bezig met een 3-daagse trip naar de Vogezen vanuit Den Haag via Ardennen en Luxemburg voor het komende jaar. lekker puzzelen, bestaande routes uit de bieb halen en kijken wat daar bruikbaar van is voor mij, alles even checken op Google Maps. En meest belangrijkste, ik wil niet meer dan 300 km op een dag rijden, of meer dan 6 uur op de motor zitten (ex pauzes), dus max 8 uur onderweg op een dag.
"6 uur op de motor", je zegt het zelf al. Met 300 km snelweg ben je 3 uur onderweg, met 300 km leuke weggetjes het dubbele, en in de bergen (waar de vraag over gaat, niet persé in Luxemburg ) misschien nog wel iets meer en had je beter 250 km kunnen plannen om binnen die 6 uur te blijven.
@Gert-Jan-vB zoals gezegd: het is een schatting, zonder live-verkeersinformatie. Mijn ervaring met de TomTom-kaart (en ook TomTom-navigatie) is dat de schatting wel redelijk klopt met mijn rijtempo. Maar uiteraard kan er onderweg van alles tegenzitten (wegwerkzaamheden, dorpjes waar je niet doorheen kunt vanwege een evenement, etc. etc.). Maar als ik een route plan waarbij de geschatte pure rijtijd in MRA (met de TomTom-kaart) onder de 6 uur is, dan kom ik (incl. stops) eigenlijk altijd wel "op tijd" bij het volgende hotel (ik hou meestal reistijden van 9/9:30 tot 16:00/16:30 aan). Wil ik een wat kortere dag, plan ik max. 5 uur, wil ik persé een bepaalde bestemming halen, kan ik ook over de 6 uur gaan of pak ik wat meer grote wegen.
Maar alles hangt af van wat het belangrijkste voor je is:
- de route
- de afstand per dag
- de rij-/reistijd per dag
- hoeveel dagen je hebt om je bestemming te bereiken
Is één of 2 van bovenstaande punten het belangrijkst, dan zul je met de rest flexibel moeten zijn.
-
@Gert-Jan-vB, Het korte antwoord is: dat ligt er aan hoe hard je rijdt...
In mijn beleving kloppen de tijden redelijk. Ik kijk echter meer naar de afstand. Als je géén snelweg en géén zandpaden doet, ligt in bergachtig gebied, zeg Ardennen/Eifel, Sauerland enzo, richting de 55 km per uur (voor mij en mijn vrienden). Ga je richting (Hoch) Schwarzwald en zeker de Alpen dan (en dat lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet) ga je iets iets harder. In de Alpen ga je namelijk niet over bergkammen, en alle passen zijn doorgaande wegen. . Ga je offroad dan is dat een ander verhaal (en dan is MRA niet de beste tool...). Voor ons is ca 300km per dag het maximum als de dames in de groep mee gaan. Gaan we met de heren dan ligt de limiet op ca 350 tot 450 km (sorry dames!), maar dan moeten we echt op tijd vertrekken! We houden namelijk ook van koffie en lunch stops .
-
Mijn ervaring is dat het op doorgaande wegen goed klopt. Ook als de binnendoor wegen bochtig zijn.
De achteraf wegen kloppen minder, daar tel ik echt wel wat bij op.
Ik heb dit vooral gemerkt in het Moezel en Eifel gebied waar het meer tijd koste dan van te voren verwacht.Ik ben zelf iemand die in de ochtend wat moeilijk start en daardoor niet heel vroeg op de weg ben.
Net zoals wat andere kijk ik meer naar de kilometers dan naar de tijd (hoewel ik wel snap dat je het doet)
Meestal plan ik rond de 250Km aan binnen doorwegen. Zeker als ik met meerdere rij.
Dat geeft over het algemeen meer dan voldoende rust momenten en ik hoef niet zo vroeg op de weg te zitten.En als ik onderweg merk dat het lekker gaat en meer kilometers aan kan, dan zet ik in MRA nog een lusje erbij en tokkel ik lekker verder.
-
@Nomko-Nomden said in Bergen en rijtijden:
(vraag me af of het echt wel 3 dagen gaat zijn en geen 4..... )
Ik zit voor volgend jaar ook te kijken voor de Vogezen en kom uit Amersfoort.
Ik dacht ook 3 dagen maar dat gaat hem voor mij niet worden. Dan moet ik te veel snelweg rijden.
Zelfs 4 dagen lijken mij kort maar ik zou het ermee moeten doen als ik kan. -
@Ralph-Janssen
Snelwegen vermijd ik ook zoveel mogelijk. Belangrijkste voor mij is om zo snel mogelijk Nederland te verlaten en dat kan/mag via een "normale" N-weg ook.Pas in Belgie ga ik kijken naar leuke binnendoor weggetjes en pas mij route daar op aan. De grove route die ik heb uitgezet ben ik aan het finetunen nu en daarom ben ik bang dat het 4 dagen gaat worden ipv 3 dagen. Maakt niet uit, neem dan gewoon de vrijdag en maandag verlof en ga dan lekker rijden.
-
@Ralph-Janssen, ik ben een paar jaar terug met een maat een weekje Vogezen gaan doen. Mijn voordeel is dat ik in Midden-Limburg praktisch aan de A2 woon. Ik kan in 3 kwartier in Luik zitten ;-). Wij zijn via Maastricht Luik Vervier naar Bitburg gereden over de snelweg (kleine 2 uurtjes), en de rest volledig binnendoor naar Col de Bussang (dat is dan weer helemaal in het Zuiden van de Vogezen). Wij zijn om een uur of 9 vertrokken, en kwamen om een uur of 7 's avonds pas aan. We zijn wel doorrijders, maar zeker geen racers, en we vinden voldoende rust onderweg ook belangrijk. Persoonlijk vind ik dat soort afstanden te lang om in 3 dagen te doen (1 dag heen, 1 dag daar, 1 dag terug) en wil ik dan wat meer dagen daar kunnen spenderen.
Ik heb een paar van de bekende routes in dat gebied aangepast op Hotel Col de Bussang. Mocht je de routes willen hebben, DM me dan maar even.
-
@Nomko-Nomden
Mijn planning is tot Maastricht of Luik op de snelweg en vanaf dan binnendoor. Ik hoop dan ergens tussen Luxemburg en de Vogezen een overnachting te pakken.
En vanuit daar zie ik het wel, misschien dat ik vanuit daar wel helemaal niks boek en zie hoever ik kom als ik naar het zuiden rij.
Wat ook nog een optie is, is om vanuit een vast punt 2 dagen te rijden (zoals Con) en de 4de dag terug rijden.Alle opties staan open. De Vogezen lijkt mij met de motor net iets leuker en "spannender" dan de Eifel & Moezel alleen het is een stukje rijden.
@Con-Hennekens
Als je vanuit midden-limburg start scheelt dat toch zo'n 1,5 uur. Misschien moet ik toch maar verhuizen alleen al voor dat gemak.
Als ik alleen rij, rij ik ook door en neem ook minder lange stops maar ik ken mij zelf ook een beetje. Ik moet mij wel verplichten om niet te lang te rijden omdat ik anders maar door blijf gaan.
En ik ben het met je eens dat deze afstanden eigenlijk te lang zijn voor 3 dagen, daarom mijn keuze voor 4. Dat vind ik ook al te kort, persoonlijk liever 5 of 6.
Maar goed A; ik ben nog nooit alleen weg geweest met de motor dus wil het niet te lang maken en B; Thuis heeft ook nog wel een mening.
Ik neem even contact op m.b.t. de routes. -
@Ralph-Janssen, als ik ooit ga verhuizen denk ik er sterk over om dat naar bijvoorbeeld Luxemburg te doen. Dan zit je nóg korter bij het leuke rijden