VIA punten en Tomtom
-
Ik heb nu sinds enkele weken MRA Gold aangeschaft, en ben verbaasd over de uitgebreide opties. Zo ook de VIA punten en wat je hier voor informatie aan kunt meegeven. Echter, ik heb een Tomtom Rider en lees net dat deze VIA punten (nog ) niet in Tomtom worden weergegeven. Erg jammer. Ik zie geen andere mogelijkheid dan de gehele route in kleine routes op te splitsen tussen de diverse VIA punten. Bij elk VIA punt dan het vervolg deel van de route laden etc. Of is er een andere manier die beter en of makkelijker is.
-
@Huibertus You could use an .itn route for your TomTom, this will show the route points on your TomTom screen but TomTom does not know the difference between via points and shaping points. To do this you need to connect your TomTom to your PC with a USB cable.
-
@Nick-Carthew Hoi Nick, heb ik geprobeerd. Ik krijg dan steeds de melding "bestemming bereikt" bij elk routepunt. Maar ik zien nog steeds niet dat het een VIA is.
-
@Huibertus Correct, unfortunately there is no other solution for TomToms.
-
@Huibertus
Het klopt dat je de melding "Bestemming bereikt" krijgt. Voor TomTom is een viapunt (vlaggetje) een bestemming. Geen routepunt.
Het ITN routeformaat is in de basis niet ontwikkelt om een route vorm te geven maar om je van bestemming naar bestemming te brengen. Je kunnen zeggen dat het voor de pakketbezorger bedoeld is. -
@Huibertus, de mogelijkheden van de planner overstijgen die van een tomtom. Ik hoop dat je beseft dat dit een gevolg is van je tomtom, en niet een tekortkoming in de planner.
-
@Con-Hennekens said in VIA punten en Tomtom:
@Huibertus, de mogelijkheden van de planner overstijgen die van een tomtom. Ik hoop dat je beseft dat dit een gevolg is van je tomtom, en niet een tekortkoming in de planner.
Ja daar ben ik inmiddels achter. Helaas. Was erg tevreden over mijn Tomtom maar zie nu de beperkingen
-
@Huibertus van zodra ze hier de batterij problemen van Next hebben opgelost kan je uw TomTom als backup gebruiken
-
@Huibertus
Over welke TomTom hebben we het eigenlijk?
De Rider 400 is al de nodige jaren oud (introductie April 2015) en ondersteunt moeiteloos GPX Tracks. -
@M-Schrijver said in VIA punten en Tomtom:
@Huibertus
Over welke TomTom hebben we het eigenlijk?
De Rider 400 is al de nodige jaren oud (introductie April 2015) en ondersteunt moeiteloos GPX Tracks.Ik heb de 400. Werkt prima maar mist de features van MRA zoals de via punten met info. GPX tracks gaat prima. Ik kom er niet onder uit om naast de TT ook de iPhone op mijn motorstuur te bevestigen voor de VIA punten. Of de route in stukken hakken.
-
Klopt, dat is ook wat interessant vind aan MRA Next en het nadeel van TomTom software is.
-
@graassie correct, voor mij altijd de nummer 1 reden geweest om geen gebruik te maken van TT. Fantastisch optie in MRA (en Garmin)!!
-
Jawel. Dan moet je gebruik maken van ITN.
Maar wat is het voordeel van al die vlaggetjes in je scherm?
Voor mij is het vooral een stukje beeldvervuiling. Ze komen ook in de rechter zijbalk te staan.MRA hangt extra functionaliteit aan die punten. Dan worden ze nuttig.
-
@M-Schrijver het zijn niet alleen de vlaggetjes Voor groepsrijden (waarbij we niet altijd in 1 aangesloten groep rijden) is het fijn dat we op dezelfde (gereserveerde) locaties stoppen voor een bakkie, lunch en een fotomoment. De TT rijders scheuren die altijd voorbij
Bijkomend voordeel is dat je kan zien hoe ver en lang het nog rijden is tot het volgende via punt.
-
Garmin maakt onderscheid tussen vormings- en waypoints. Dit zie aan de symbolen.
TomTom niet. Of je hebt 100 vlaggetjes in je scherm. Of je hebt niets. Mijn voorkeur is het laatste. Houd mijn scherm en rechterzijbalk overzichtelijk. Bij TomTom betekent ieder vlaggetje ook nog eens extra meldingen in je headset.Als verantwoordelijke voor een route, dien je rekening te houden met het niveau van de groep en de routes zo te maken dat iedereen dus wel stopt bij je lunch, koffie of wat dan ook.
Bij MRA kan je extra info aan je punten hangen. Hier maak ik dan ook gebruik van. Als dit niet kon, had MRA weinig meerwaarde voor mij en bleef ik gewoon met TomTom GO met track als basis.
Alleen een begin- en eindpunt en zie onderweg wel waar ik stop.
TomTom Go is veruit de meest stabiele navigatiesoftware waar ik mee gereden heb.B.T.W
Ik maak geen routes voor anderen. Gaan anderen ze wel gebruiken, wordt het ook hun probleem om een goede route te rijden. Soms wel voor mijn buurmijn of een paar collega's maar dan rij ik eigenlijk altijd voorop.