downloaden van offline kaarten frustrerend
-
Hallo, ben al gans een weekend bezig met het proberen van kaarten te downloaden voor offline gebruik.
Al de suggesties gedaan welke ik gevonden heb op het forum, zoals cache leegmaken, opslag leeg maken.
Dan terug de ganse opstartprocedure doorlopen en terug schuiver op "kaarten op SD kaart instaleren" verschuiven naar on, dus kaarten op SD kaart plaatsen.
Gestart met downloaden van enkele landen en dit gaat goed tot op een bepaald moment.
Als ik bv gans Spanje wens te downloaden stopt de download halfweg en blijft daar hangen.
Opnieuw op geklikt en dan krijg je de melding "download annuleren" OK maar dat duurde ook ellendig lang voor je terug opnieuw kan starten.
Daarna weer cache leeg gemaakt, gans Duitsland aangevinkt en nu al weer een paar uur verder blijft de cursor gewoon draaien en gebeurd er weer niets.
Begint nu toch stiiletjes aan frustrerend te werken.
toestel is Nokia XR20 android 13 MRAversie 4.0.2-203 account lifetime Gold -
@truckpilot ik heb gemerkt dat het helpt als je een kei goeie wifi verbinding hebt.
Duitsland in zijn geheel downloaden duurt zowieso een hele tijd. Als je verbinding dat niet super is krijg je wel dit soort gedoe
Omdat ik onbeperkt internet op mijn gsm heb, heb ik het met een 5G verbinding geprobeerd. Dat ging wel sneller. Hou vol
Heb overigens een week lang met de online kaarten gereden in Luxemburg en Duitsland en dat ging super en met weinig data verbruik. Dus...... -
@truckpilot it also helps to make sure your phone does not timeout and don't switch to other apps. Turning off your screen or allowing it to timeout seems to cause the download to get suspended.
-
@truckpilot, Als je merkt dat die echt stil staat, kun je de app sluiten, opnieuw opstarten en de download opnieuw aanzetten (zonder de opslag te legen dus!). De app zal de delen die reeds gedownload zijn overslaan, en verder gaan met downloaden waar die gebleven was.
Maar je hebt wel gelijk, dit behoeft verbetering. Het probleem ligt niet zozeer bij MRA, maar bij het HERE platform.
-
@Con-Hennekens Ik herken het probleem. Dit treedt bij mij op als de bestanden te groot zijn. Dus niet heel Spanje in één keer downloaden, naar de sd kaart maar in delen. Dat werkt bij mij goed. (echter de kaarten zijn daarna niet meer te lezen, maar dat komt denk ik vanwege het oudere toestel -Samsung A3 android 8.0.0. daarom wrs niet meer te gebruikten)
-
@Gregor-6 idd, na een tijdje dus van elk groot bestand, zoals Duitsland, Frankrijk etc, deelgebied per deelgebied aan gevinkt. Blijft wel een omslachtige en lange procedure. Zal toch iets aan moeten gedaan worden in de toekomst.
-
@truckpilot yep, van zodra ze de batterij problemen hebben opgelost is dit het volgende dat moet aangepakt worden. Downladen van kaarten is echt een probleem.
Ik vraag me af of die kaarten van de MRA server komen, rechtstreeks van Here, of via de MRA server van Here?
-
Ik vind dit een heel lastig issue.
En alleen meten is weten. Dan kun je het hetefrituurpansyndroom voorkomen.
Welke kaarten worden gedownload?
Wat is het OS van het device?
Wordt gedownload via Wifi, 4g of 5g?
Wat is de downloadsnelheid van de verbinding?
Ik heb zojuist de kaarten voor Nederland en België gedownload op mijn iPhone 13 met IOS 16.5.1 en een Wifi verbinding van 69 Mbps.
Voor MRA duurde dit 90 seconden.
Voor BMW Connected (TomTom) 230 seconden. -
Ik haal bij mij thuis ongeveer 28Mbps download snelheid (gemeten op mijn foon via wifi met de officiele test app van de provider) .
Dat is heel wat trager dan wat uw systeem aankan maar de oorzaak ligt bij de "last mile" van de provider die een dezer vervangen wordt als ze de straat gaan openbreken (zucht)
Het downloaden via Wifi van een volledig land (gans Frankrijk) werkt gewoon niet. De zaak blokkeerd na het downloaden van 2 a 3 regions.
Region per region downloaden werkt wel maar je mag er maar eentje aanclicken en wachten voor de volgende als de eerste volledig binnen is, anders blokkeerd de boel weer.
Gans Frankrijk downloaden op die manier vraagt wat geduld
-
@Drabslab
Dat wilde ik eens reproduceren.
Onder gelijke omstandigheden als hierboven vermeld.
Geheel Frankrijk: 4min en 12seconden. -
@Jack-van-Tilburg dat is inderdaad zoals het zou moeten gaan
-
@Corjan-Meijerink
En waardoor het lastig is om de individuele "klachten" te beoordelen zonder inzicht in het laatste stukje van de keten.
De vraag moet steeds zijn onder welke omstandigheden de gebruiker de download uitvoert!
Met minimaal de volgende gegevens:Welke kaarten worden gedownload?
Wat is het OS van het device?
Wordt gedownload via Wifi, 4g of 5g?
Wat is de downloadsnelheid van de verbinding? -
@Jack-van-Tilburg Zojuist ook jouw test eens gedaan. Kaart van Frankrijk (2Gb) verwijderd en opnieuw gedownload via WiFi (250Mbps vóór download en 245Mbps ná download, dus redelijk stabiel - test van Ookla). Dan nog duurt het 3min:30sec. In vergelijking met jouw downloadsnelheid denk ik dat de bandbreedte die de kaartleverancier beschikbaar stelt ook meespeelt!
-
@Rob-Verhoeff said in downloaden van offline kaarten frustrerend:
In vergelijking met jouw downloadsnelheid denk ik dat de bandbreedte die de kaartleverancier beschikbaar stelt ook meespeelt!
Die snap ik niet?
Bedoel je dat jij dan een andere kaartleverancier hebt? -
@Jack-van-Tilburg Ik ga er vanuit dat Here de kaartleverancier is? Die zal een zekere bandbreedte beschikbaar stellen voor alle downloads? Zo te zien krijg ik niet de volle 250Mbps ter beschikking bij het downloaden. Anders had de download wel een factor sneller klaar geweest.
-
@Rob-Verhoeff
Dat verklaart dus niet het verschil tussen jouw en mij resultaat.
Ik heb in mijn werkzaam leven veel te maken gehad met "Vermeende" klachten over netwerk snelheden. En heb toen te vaak gezien dat er héél veel omstandigheden zijn die van invloed zijn.
Zo kunnen onder gelijke omstandigheden download resultaten van smartphones enorm verschillen. (Denk aan 7voudig) -
@Jack-van-Tilburg ben het niet geheel met je eens. Mijn download snelheid t.o.v. die van jou scheelt aanzienlijk. Dat betekent dat mijn download veel sneller klaar zou moeten zijn. Maar als de server van waaraf je de kaarten download maar een tunnel beschikbaar stelt van stel 20Mbps, dan kan je een Gigabit verbinding hebben, maar toch moeten wachten ondanks je snelle verbinding. Dus ja, je snelheid doet er wel toe, maar ook de snelheid - of het aantal kanalen waarover je mag downloaden - die de server je beschikbaar stelt telt mee. Of snap ik het nu helemaal niet meer?
-
@Rob-Verhoeff
Exact wij zouden dus dezelfde resultaten moeten hebben onder de conditie die jij noemt.
Maar de keten is lang en complex met vele componenten.
Wij hebben alleen invloed op het laatste deel.
Vandaar dat ik noemde hoe groot het verschil is tussen de verschillende smartphones
Onder 100% gelijke omstandigheden doet een
Huawei Mate 20 Black 748 Mbps
Motorola One Black 123 Mbps -
Hai Jack,
Ik heb een nieuwe poging gedaan:
Frankrijk eraf en terug downloaden: 4 minuten (give or take) voor 2GB
Polen downloaden (1 GB) , ook 4 minuten.een gans verschil met de berg problemen dat ik eerder had, en aan mijn installatie is niks verandert.
Making wild guesses waar de problemen vandaan komen: de beschikbare capaciteit van de kaartserver kan er inderdaad iets mee te maken hebben. Hou er rekenign mee dat veel mensen in dezelfde periode naar Next zijn overgeschakeld en er zijn dus heel veel kaart downloads gebeurt in een korte periode.
@Rob-Verhoeff said in downloaden van offline kaarten frustrerend:
Maar als de server van waaraf je de kaarten download maar een tunnel beschikbaar stelt van stel 20Mbps,
Rob zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.
@Corjan: komen de downloads via MRA naar ons, of komen ze rechtstreeks van HERE?
-
@Drabslab Rechtstreeks van HERE