fietsen 'avoid unpaved' / vermijd onverhard
-
Is het voor (wielren)fietsen ook mogelijk om onverhard te vermijden?
Ik reed vanochtend op dusdanige onverharde paden na het maken van een fietsroute in MRA, die had ik eigenlijk wel willen vermijden. -
@EdwinM-M ik maak voor het maken van een fietsroute altijd gebruik van de Open Streetmap als standaard kaart. Navigeren meet de HERE kaart heeft geen zin omdat die de meeste fietspaden niet herkent en je geconfronteerd wordt met de meest vreemde routes tijdens het navigeren.
Navigeren doe ik dan door het simpel volgen van de lijn in de MyRoute-app (mobile).
Het vermijden van soorten wegen is beperkt. Je kunt die beperkingen instellen via 'Toolkit > Vermijden' in de menubalk. Het vermijden van onverhard is dan niet opgenomen voor de OSM. Die optie tref je alleen aan voor de TomTom- of de Here-kaart.
Je kunt bij het samenstellen van je route via de OSM wel gebruikmaken van de legenda van OSM zelf. Die legenda vind je hier: Legenda OSM klik dan op de "i" in de balk aan de rechterzijkant van het scherm. Hoe verder je inzoomt op de kaart, hoe meer details er verklaard worden in de legenda.
Deze discussie hoort thuis in de zelfhulp-sectie en niet in de Beta-groep. Wellicht dat een moderator hem kan verplaatsen?
-
@Rob-Verhoeff excuus wellicht binnen verkeerde groep ja.
in mijn geval gebruik ik vervolgens een Garmin530 voor navigatie.
ik zie echter in de full feature overview geen optie voor 'avoid unpaved of dirt roads' dit staat in de full features overview alleen bij Navigation namelijk. -
@Rob-Verhoeff
Ahh gevonden!!! thnx, dus eerst naar Here wisselen.verplaats / remove the thread maar
-
@EdwinM-M ik heb geen idee welke kaart de Garmin530 gebruikt als basiskaart. Als dat de OSM kaart is, dan moet je in MRA ook de OSM-kaart selecteren als kaart waarin je de route maakt. Is dat de HERE-kaart, dan zul je er achter komen dat je sommige stukken niet kunt invullen voor de fiets omdat de HERE-kaart die fietspaden niet kent. Ik gebruik op mijn fiets gewoon de telefoon met de app van MRA. Werk perfect. Je mist dan wel allerlei trainingsinformatie als dat belangrijk voor je is.
-
@Rob-Verhoeff Het is wel apart , dat met Here de route gesloten wordt (waypoint 17-18), maar als je dan overschakelt naar OSM, dan wordt de route niet gesloten. Terwijl het toch normale wegen zijn, volgens mij.
Dat moet je dus wel in de gaten blijven houden bij het maken van een route. Of misschien doe ik nog iets verkeerd, maar zal er nog verder mee testen. (heb sinds vandaag hiervoor de Gold aangeschaft....) -
@EdwinM-M De OpenCycleMap is geen kaart maar een overlay. Je legt als het ware een kaart over de onderliggende kaart heen. Voor het maken van routes gebruik je het beste de HERE kaart als je ook gebruik wilt maken van de turn-by-turn navigatie in de app of een Garmin-device (behalve voor fietsroutes!). Gebruik je altijd je TomTom als navigatie-instrument? Dan zou ik de TomTom-kaart selecteren en je routes overzetten naar je TomTom.
Zelf maak ik fietsroutes met de OSM-kaart en in de app volg ik dan de routelijn. -
@Rob-Verhoeff De getoonde verschillende zijn de calculatie maps. niet de overlays.
Verschil tussen calculatie Openstreetmap & Here.
ik zie overigens vergelijkbaar gedrag op een route in Duitsland .