Verschillen route OpenStreetMap - TomTom - Here
-
Ik loop er vaker tegenaan, dus hoog tijd om het eens op het Forum te vragen. Ik zie van een en dezelfde route 3 verschillende presentaties als ik een andere kaartdienst gebruik.
De OSM-kaart zou het moeten zijn. TomTom verandert een klein stuk, terwijl Here hele omleidingen maakt. Bij TomTom lost het verschil op door het plaatsen van een extra routepunt. Bij de Here-kaart levert dat niets op (blijft omleiden).
Weet iemand hoe het zit? En vraag 2; is het op te lossen?Groet, Jos
-
@Jos-van-Halbeek hoi Jos
Het zijn 3 verschillende kaarten en daardoor zijn er altijd verschillen tussen die 3. MRA gebruikt de Here kaart -
@Jos-van-Halbeek Het hele punt van de verschillende kaarten is dat ze van elkaar verschillen: soms staat een weg wel op de ene en niet op de andere kaart. De diverse kaarten hebben bijvoorbeeld ook andere mogelijkheden m.b.t. het maken van bijvoorbeeld kronkelige routes, het vermijden van seizoensafsluitingen en diverse andere zaken.
Ook is het handig om hetzelfde kaartmateriaal te gebruiken als het navigatieapparaat of de navigatieapp die je uiteindelijk wil gaan gebruiken om de route te rijden. TomTom apparaten en de TomTom Go app gebruiken uiteraard de TomTom-kaart, Garmin apparaten en de MRA Navigatie-app gebruiken HERE en een app als OSMand gebruikt logischerwijs de OSM-kaart.
Om routes op meerdere kaarten gelijk te krijgen, is meestal mogelijk door het plaatsen van extra routepunten. MRA Web (de planner) biedt de mogelijkheid routes met elkaar te vergelijken (in 1 scherm) via de optie onder het Toolkit menu.
Je kunt op de routelijn klikken en het zwarte bolletje met de plus die dan verschijnt verslepen om een nieuw punt tussen twee bestaande punten te plaatsen.
-
@Jos-van-Halbeek Ik kan jouw route in de Here-kaart exact namaken. In het toolkit menu moet je dan wel kiezen voor "Uitschakelen seizoensafsluitingen" en de waypoints op die plekken zetten dat de route wel jouw voorgestelde wegen volgt. Het kan dus wel!
-
@Jos-van-Halbeek, Het is inherent aan verschillende kaarten dat ze tot verschillende routes leiden. Met dergelijk grote afstanden tussen routepunten zeg je feitelijk tegen het kaartmateriaal "breng me zo snel mogelijk van punt N naar punt N+1", en daarmee laat je veel te veel afhangen van de interpretatie door het kaartmateriaal. Het is helemaal niet raar om soms elke ca 5 kilometer een vormingspunt te plaatsen. Dat helpt tijdens het navigeren ook om de route enigszins te behouden in geval van omleidingen.
Is dit de Jos van Halbeek uit het pittoreske Heel?