Routeoptimalisatie veranderd in Groepen
-
Na het maken van een route in mijn eigen MRA, met 'Route optimalisatie' op 'Kortste' (gemaakt op HERE, gecontroleerd voor OpenstreetMap en TomTom), plaats ik de route vervolgens in een 'Groep'.
Als ik dan de route in de 'Groep' open, dan zie ik afwijkingen in de route.
Als ik dan vervolgens de route weer naar mijn eigen MRA haal (met de knop '+ Gebruik route'), dan is de 'Route optimalisatie' gewijzigd 'Snelste'.
Dat lijkt mij een bug…
Ook even gecheckt in Next en daar gebeurt hetzelfde. Dus mijn conclusie is; zodra ik een route plaats in een groep, dan ook direct de Route optimalisatie wordt gewijzigd in 'Snelste' en niet de oorspronkelijke instelling wordt behouden, in dit geval dus 'Kortste'.
-
@R-Bor als je je route niet maakt volgens de regels van de kunst dat zal ze zelfs afwijken als iemand in die groep geen gold member is en de route automatisch opent in OSM
-
@Guzt Ik weet niet zeker of ik je antwoord helemaal begrijp. Ik heb de route gemaakt volgens de regels van MRA, maar er wordt nergens vermeld dat de Route-optimalisatie op 'Snelste' of 'Kortste' moet staan.
Zelfs als een Goldmember de route opent vanuit een Groep, dan is de instelling toch veranderd in 'Snelste', ook al is de route gemaakt met de instelling 'Kortste'. Dus ik neem aan dat als ik een route wil delen, ik een route altijd moet maken met 'Snelste' als instelling. En dat heeft niets te maken met waar de route op wordt getoond (MRA Basis, MRA Gold, TomTom, Garmin, …).
-
@R-Bor maak je route met zo weinig mogelijk routepunten met instelling HERE kaart, activiteitenprofiel auto en snelste tijd. Daarna:
- sla op als gpx1.1 (track, poi)
- importeer deze track in je tracklogs
- open terug je route en leg de track er onder (standaard is de route zwart en de track rood)
- toolkit, routeoptimalisaie, kies nu kortste afstand
- trek de zwarte routelijn gelijk met de rode track
- toolkit, routeoptimalisatie, snelste tijd. Het kan zijn dat de route terug afwijkt van de track. Indien ja, trek de routelijn terug gelijk met de track.
Als de ontvanger standaard kortste afstand ingesteld heeft speel dit nu geen rol meer.
-
@Guzt Dank voor je uitleg! Ik heb iets soortgelijks gedaan:
- Kopie gemaakt van de oorspronkelijke route (instelling Kortste)
- Over elkaar gelegd met de nieuwe route op Snelste
- Verschillen gelijk gemaakt
- Gecontroleerd voor OSM en TomTom (basis HERE-kaart)
- Oude route – hup! – in de prullenbak
- Nieuwe route (Snelste) gekopieerd in de Groep
- In de Groep de route geopend en weer naar eigen MRA gehaald
- Routes weer over elkaar heen gelegd en – voilà! – geen fouten meer!
Ter check ook gecontroleerd in Next en geëxporteerd als Track en als Route naar Garmin XT, en ook daar alles prima!
-
@R-Bor Scherp! Heb het opgelost
De gekozen route optimalisatie werd niet onthouden bij het kopiëren van een route (danwel naar een groep) - dat wordt vanaf vanavond wel gedaan! -
@Corjan-Meijerink Helemaal top Corjan! Dank!
-
@Corjan-Meijerink top en nu nog maken dat je met één klik een track van je route in je tracklogs krijgt
-
@R-Bor mooi maar ik verkies de track als vergelijking. Die wijzigt nooit terwijl een verstrooidheid met gedupliceerde routes dan wel weer roet in het eten kan gooien en dan is ook je referentie weg.
En eigenlijk moet je dit met al je routes doen. Zeker als je een Garmin rijder bent. Dan mag je zelfs herberekenen aan laten staan.