Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Popular
  • Support
Collapse
Brand Logo

MRA Community Forum

1. Home
  2. [Beta] The MyRoute-app
  3. [Beta] Suggestions and Discussions
  4. Data verbruik MRA Navi Next

Data verbruik MRA Navi Next

Scheduled Pinned Locked Moved [Beta] Suggestions and Discussions
26 Posts 7 Posters 227 Views 4 Watching
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • CD130undefined CD130

@M-Schrijver Ik zal bij de aankomende meerdaagse na afloop eens kijken wat het verbruik geweest is. Ben wel benieuwd eigenlijk 🙂 Wat ik zeker weet van mijn Corsica reis vorig jaar is dat ik niet heb gekozen voor de optie “offline navigatie”, maar ik denk wel dat ik ze voor vertrek allemaal had gedownload. Ik weet niet of alleen het downloaden van de kaarten al zorgt voor minder data gebruik tijdens het navigeren of zal je ook echt de switch in de instellingen moeten omzetten?

Con Hennekensundefined Online
    Con Hennekens
    wrote on last edited by

@CD130, offline kaarten hebben prio boven online (uiteraard, wat heb je er anders aan...). Dus alleen al het offline downloaden van je kaartmateriaal scheelt ENORM in je dataverbruik. Die 2GB per dag van @Rob-Verhoeff is waarschijnlijk inclusief netflix (of wat anders) op de hotelkamer 's avonds 😉 Of die routes vooraf geladen zijn of niet maakt ook niet zoveel uit, dat gaat echt niet om massieve hoeveelheden aan data. Ter illustratie: de GPX van de Leudal-Zoetermeer route voor de open dag bij MRA is slechts 330kB. Waarschijnlijk is de grootste data-verbruiker de verkeersinfo (als je je kaarten al offline hebt).

I am just an enthusiastic MRA user, and hope you will be one too!

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

Streetpilot 2610 / Zumo 660 / Zumo 395 / CAT S52 + MRA app

Rob Verhoeffundefined 1 Reply Last reply
    1
    • Con Hennekensundefined Con Hennekens

@CD130, offline kaarten hebben prio boven online (uiteraard, wat heb je er anders aan...). Dus alleen al het offline downloaden van je kaartmateriaal scheelt ENORM in je dataverbruik. Die 2GB per dag van @Rob-Verhoeff is waarschijnlijk inclusief netflix (of wat anders) op de hotelkamer 's avonds 😉 Of die routes vooraf geladen zijn of niet maakt ook niet zoveel uit, dat gaat echt niet om massieve hoeveelheden aan data. Ter illustratie: de GPX van de Leudal-Zoetermeer route voor de open dag bij MRA is slechts 330kB. Waarschijnlijk is de grootste data-verbruiker de verkeersinfo (als je je kaarten al offline hebt).

Rob Verhoeffundefined Online
      Rob Verhoeff
      wrote on last edited by

@Con-Hennekens said in Data verbruik MRA Navi Next:

Die 2GB per dag van @Rob-Verhoeff is waarschijnlijk inclusief netflix (of wat anders) op de hotelkamer 's avonds .

Je bedoelt +/- 400-450Mb. TS vroeg of 2Gb voldoende was... 😉

BMW K1600GT-P (2013) with BMW Navigator V | Nolan N100-5 with Sena 30K
      iOS on iPhone 13 (mounted on Quadlock)
      Apple CarPlay in VW T-Roc (wired)
      Routelab on MacBook Air & iMac (Ventura & Monterey)

Con Hennekensundefined 1 Reply Last reply
      0
      • Rob Verhoeffundefined Rob Verhoeff

@Con-Hennekens said in Data verbruik MRA Navi Next:

Die 2GB per dag van @Rob-Verhoeff is waarschijnlijk inclusief netflix (of wat anders) op de hotelkamer 's avonds .

Je bedoelt +/- 400-450Mb. TS vroeg of 2Gb voldoende was... 😉

Con Hennekens
        wrote on last edited by

@Rob-Verhoeff said in Data verbruik MRA Navi Next:

Je bedoelt +/- 400-450Mb. TS vroeg of 2Gb voldoende was...

Aha, haha! Sorry, hij was te leuk om niet in te koppen 😉

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

1 Reply Last reply
        0
        • Erik Plaggenborgundefined Erik Plaggenborg

@Corjan-Meijerink @CD130 @Rob-Verhoeff bedankt voor de info. Hier kan ik wat mee en ga even bij mijn provider informeren wat er allemaal voor opties zijn aan data abonnementen. Voor mn telefoon heb ik onbeperkt internet dus daar zou ik een duo SIM van kunnen aanvragen maar ik heb gelezen dat ze de combi telefoon en tablet op het zelfde abonnement niet gewenst is.

Lex.Kloet.RXundefined Offline
          Lex.Kloet.RXundefined Offline
          Lex.Kloet.RX
          wrote on last edited by

@Erik-Plaggenborg waarom haal je niet een SIM-kaart in het land waar je gaat rijden? Dat kost je echt 3x niets en je hebt toch alleen maar data nodig.

Geluk/verliefdheid is net als in je broek plassen. Iedereen ziet het alleen jij voelt het.

1 Reply Last reply
          0
          • M. Schrijverundefined Offline
            M. Schrijverundefined Offline
            M. Schrijver
            wrote on last edited by

Als je de route precies volgt zoals deze gemaakt is in MyRoutePlanner, zal het dataverbruik ook bij online navigeren (met offline kaarten) erg beperkt blijven. Heb je meerdere afwijkingen in de route gehad. Dan schiet het dataverbruik snel omhoog.

Heb je offline navigeren actief staan. Blijft het dataverbruik altijd onder controle. Je hebt dan geen verkeers info.

Ben daarom ook van menig dat offline navigeren de standaard moet zijn. De online diensten (verkeersinfo bijv) wordt dan gewoon toegevoerd waar nodig.

(I use MRA Next only on Android Auto. Every comment, suggestion, etc will be based on my usage with Android Auto)

0
            • M. Schrijverundefined M. Schrijver

Als je de route precies volgt zoals deze gemaakt is in MyRoutePlanner, zal het dataverbruik ook bij online navigeren (met offline kaarten) erg beperkt blijven. Heb je meerdere afwijkingen in de route gehad. Dan schiet het dataverbruik snel omhoog.

Heb je offline navigeren actief staan. Blijft het dataverbruik altijd onder controle. Je hebt dan geen verkeers info.

Ben daarom ook van menig dat offline navigeren de standaard moet zijn. De online diensten (verkeersinfo bijv) wordt dan gewoon toegevoerd waar nodig.

Rob Verhoeff
              wrote on last edited by Rob Verhoeff

@M-Schrijver said in Data verbruik MRA Navi Next:

Het online (her)berekenen van je route gebruikt weinig data. Daar zal het niet aan liggen. Het renderen van kaarten online is een dataslurper!

1 Reply Last reply
              0
                M. Schrijver
                wrote on last edited by

Zowel bij stroom verbruik als nu bij dataverbruik blijf ik lezen dat het kaartmateriaal de oorzaak is.

Ik snap dan alleen niet waarom er per keer zo'n groot verschil zit.

Als het kaartmateriaal de oorzaak is, zou het iedere keer per km ongeveer hetzelfde moeten zijn.
                Ik rij zelden of nooit dezelfde route in korte tijd. Ook rij ik heel weinig in dezelfde regio in korte tijd.

(I use MRA Next only on Android Auto. Every comment, suggestion, etc will be based on my usage with Android Auto)

0

Zowel bij stroom verbruik als nu bij dataverbruik blijf ik lezen dat het kaartmateriaal de oorzaak is.

Ik snap dan alleen niet waarom er per keer zo'n groot verschil zit.

Als het kaartmateriaal de oorzaak is, zou het iedere keer per km ongeveer hetzelfde moeten zijn.
                  Ik rij zelden of nooit dezelfde route in korte tijd. Ook rij ik heel weinig in dezelfde regio in korte tijd.

Rob Verhoeff
                  wrote on last edited by

Dat is denk ik niet helemaal waar. Als je door een gebied rijdt waar weinig in de kaart gebeurt (een route door een buitengebied met veel bos, weiland etc.) dan zal er relatief weinig dataverbuik zijn om de kaart te renderen. Rij je daarentegen door stedelijk gebied, dan zal de kaart navenant veel data in zich hebben, en kost ook het renderen van die kaarten op je device veel data. Althans, dat is mijn redenering...

1 Reply Last reply
                  0
                    M. Schrijver
                    wrote on last edited by M. Schrijver

Dat is een redenatie maar ook daar kan ik toch niet helemaal in mee gaan.
                    Ik rij vooral in de buitengebieden. Ook daar zit verschil in de detailering maar.......

Een route van 150 km kost mij de ene dag 400 MB. Mijn accu staat uiteindelijk op 45%
                    Een route van 300 km kost een andere dag 50 MB. Oftewel 16x minder data per km. Mijn accu staat dan uieindelijk op 95%

De telefoon heeft het de tweede dag veel makkelijker gehad maar verder zie ik de logica nog niet.

0

Dat is een redenatie maar ook daar kan ik toch niet helemaal in mee gaan.
                      Ik rij vooral in de buitengebieden. Ook daar zit verschil in de detailering maar.......

Een route van 150 km kost mij de ene dag 400 MB. Mijn accu staat uiteindelijk op 45%
                      Een route van 300 km kost een andere dag 50 MB. Oftewel 16x minder data per km. Mijn accu staat dan uieindelijk op 95%

De telefoon heeft het de tweede dag veel makkelijker gehad maar verder zie ik de logica nog niet.

Con Hennekens
                      wrote on last edited by

@M-Schrijver, De kaart data voor online navigeren wordt gecached. Als je een week in hetzelfde gebied navigeert, zal hij dus de eerste dag wellicht 500MB aan data verbruiken, maar de volgende dagen maar een fractie daarvan. Bij offline navigeren zou dat verschil er niet moeten zijn MITS alle kaartdelen offline staan.

Het batterij verbruik heeft, behalve dat een dataverbinding stroom kost, niets te maken met het al of niet offline hebben staan van de kaarten. Ik kan dat verschil van jouw alleen verklaren door fluctuaties in je laad-circuit. Met name wireless charging is berucht, en zeer gevoelig voor bijvoorbeeld een goede positionering van je toestel ten opzichte van de laadspoel. Het kabeltje kan de ene keer wel en de andere keer niet op een hoger vermogen geschakeld worden, afhankelijk van of de krul naar links of naar rechts hangt (bij wijze van spreken). Wireless charging gebeurt sowieso met een veel lager vermogen dan wired. Wireless charging valt heel vaak gewoon vies tegen.

M. Schrijverundefined 1 Reply Last reply
                      0
                      • Con Hennekensundefined Con Hennekens

@M-Schrijver, De kaart data voor online navigeren wordt gecached. Als je een week in hetzelfde gebied navigeert, zal hij dus de eerste dag wellicht 500MB aan data verbruiken, maar de volgende dagen maar een fractie daarvan. Bij offline navigeren zou dat verschil er niet moeten zijn MITS alle kaartdelen offline staan.

Het batterij verbruik heeft, behalve dat een dataverbinding stroom kost, niets te maken met het al of niet offline hebben staan van de kaarten. Ik kan dat verschil van jouw alleen verklaren door fluctuaties in je laad-circuit. Met name wireless charging is berucht, en zeer gevoelig voor bijvoorbeeld een goede positionering van je toestel ten opzichte van de laadspoel. Het kabeltje kan de ene keer wel en de andere keer niet op een hoger vermogen geschakeld worden, afhankelijk van of de krul naar links of naar rechts hangt (bij wijze van spreken). Wireless charging gebeurt sowieso met een veel lager vermogen dan wired. Wireless charging valt heel vaak gewoon vies tegen.

M. Schrijver
                        wrote on last edited by

@Con-Hennekens
                        Het laadcircuit is niet het probleem. De telefoon is bekabeld aangesloten.
                        Het probleem met stroomverbruik en dataverbruik speelt alleen bij MRA.

TomTom GO is altijd offline (online navigeren kan niet eens) en heeft vrijwel geen dataverbruik. Ongeveer 10-20 MB per dag van 250-300 km.
                        Stroomverbruik is ook constant. Oftewel. De telefoon blijft de hele dag op 100% staan.

Waze en Google map zijn beide offline. Dataverbruik weet ik niet. Gebruikt het te weinig daarvoor maar stroomverbruik is iets hoger dan TomTom GO. Soms zakt de accu weg naar 95% om later weer op 100% te staan.

Dus het verhaal van gedetailleerde kaarten gebruiken meer stroom ontken ik dan ook niet.

0

@Con-Hennekens

TomTom GO is altijd offline (online navigeren kan niet eens) en heeft vrijwel geen dataverbruik. Ongeveer 10-20 MB per dag van 250-300 km.
                          Stroomverbruik is ook constant. Oftewel. De telefoon blijft de hele dag op 100% staan.

Waze en Google map zijn beide offline. Dataverbruik weet ik niet. Gebruikt het te weinig daarvoor maar stroomverbruik is iets hoger dan TomTom GO. Soms zakt de accu weg naar 95% om later weer op 100% te staan.

Dus het verhaal van gedetailleerde kaarten gebruiken meer stroom ontken ik dan ook niet.

Con Hennekens
                          wrote on last edited by Con Hennekens

Dat is een bekend feit, maar dat was de discussie helemaal niet. Wat ik aangeef is dat veel mensen hun telefoon wel laden op hun stuur, maar dat ze vaak geen idee hebben hoe traag dat gaat ten opzicht van de originele lader thuis. Dat dat gebeurd met een kabeltje is geen enkele garantie dat je een goede laadverbinding hebt. Ik denk dat veel gebruikers die momenteel hun telefoon onbruikbaar vinden vanwege het stroomverbruik van de app, in werkelijkheid een zeer slechte laad-verbinding hebben, en het probleem wellicht NIET zouden hebben als ze zich dat realiseerden. Een batterij-monitor-app kan hierover uitsluitsel geven. Dat het stroomverbruik verbetering behoeft staat buiten discussie.

1 Reply Last reply
                          0
                            M. Schrijver
                            wrote on last edited by M. Schrijver

Je hebt een punt.
                            Ik heb zelf al veel verschillende Aliexpress (en vergelijkbare) USB sockets geprobeerd. Er zit inderdaad een groot verschil in hoe je telefoon reageert op de verschillende sockets. De goedkoopste is meestal niet de beste.

Zelf gebruik ik altijd USB sockets die voldoen aan de Quickcharge standaarden. Deze geven stabiele laadstromen. Merk lijkt niet zo veel uit te maken als het maar aan de Quickcharge standaard voldoet.

Draadloos gaat inderdaad langzamer maar is nog steeds voldoende, is mijn ervaring. Maar ook hier geldt niet iedere draadloze lader voldoet niet even goed.
                            Draadloos heb ik alleen ervaring met SP-Connect en Quadlock. Beide voldoen goed.

0

Je hebt een punt.
                              Ik heb zelf al veel verschillende Aliexpress (en vergelijkbare) USB sockets geprobeerd. Er zit inderdaad een groot verschil in hoe je telefoon reageert op de verschillende sockets. De goedkoopste is meestal niet de beste.

Zelf gebruik ik altijd USB sockets die voldoen aan de Quickcharge standaarden. Deze geven stabiele laadstromen. Merk lijkt niet zo veel uit te maken als het maar aan de Quickcharge standaard voldoet.

Draadloos gaat inderdaad langzamer maar is nog steeds voldoende, is mijn ervaring. Maar ook hier geldt niet iedere draadloze lader voldoet niet even goed.
                              Draadloos heb ik alleen ervaring met SP-Connect en Quadlock. Beide voldoen goed.

Con Hennekens
                              wrote on last edited by Con Hennekens

niet iedere draadloze lader voldoet niet even goed

Dat is zéker het geval inderdaad. Bij draadloos laden worden nog veel meer externe factoren geïntroduceerd dan bij bedraad laden. De lader uiteraard, maar ook hier de gebruikte kabel,, de gebruikte charger, of en welk hoesje je gebruikt. Of de laadspoel goed in lijn ligt met de laadspoel in de telefoon.

Zo heb ik voor mijn Pixel 8 twee Magsafe compatible hoesjes (maak je geen zorgen, dat is het enige Apple concept dat ik gebruik 😉 ) In de ene weet-ie de MRA app net niet bij te houden qua ontlading, in de andere loopt die keihard leeg terwijl het toestel gloeiend heet wordt. Een beetje experimenteren en leentjebuur spelen met vrienden kan je veel leren over de spullen die je gebruikt. De CAT op mijn motor kan alleen met de kabel, en die heeft geen kind aan de MRA app, en wordt ook niet warm.

Maar hopelijk worden er binnenkort stappen gezet qua stroomverbruik.

1 Reply Last reply
                              0
                              Reply
                              • Reply as topic
                              Log in to reply
                              • Oldest to Newest
                              • Newest to Oldest
                              • Most Votes

• 1
                              • 2
                              ACTIVE USERS
                              Con Hennekensundefined
                              Con Hennekens
                              Rob Verhoeffundefined
                              Rob Verhoeff
                              CD130undefined
                              CD130
                              Lex.Kloet.RXundefined
                              Lex.Kloet.RX
                              Corjan Meijerinkundefined
                              Corjan Meijerink
                              M. Schrijverundefined
                              M. Schrijver
                              Erik Plaggenborgundefined
                              Erik Plaggenborg
                              POPULAR TOPICS
                              • Forum update
                                CD130undefined
                                CD130
                                9
                                16
                                307

• Automatically skipping waypoints (shaping points) issue
                                Con Hennekensundefined
                                Con Hennekens
                                0
                                7
                                73

• Anyone problems with iOS 18.5?
                                Nick Carthewundefined
                                Nick Carthew
                                0
                                6
                                48

• bluetooth controller aliexpress
                                Lluis Arasanzundefined
                                Lluis Arasanz
                                0
                                13
                                721

• Route guidance issues
                                Nick Carthewundefined
                                Nick Carthew
                                0
                                8
                                198

• Seizoensafsluitingen uitschakelen tijdens navigeren
                                CD130undefined
                                CD130
                                0
                                7
                                117

• App loopt vast na eerste stop.
                                Con Hennekensundefined
                                Con Hennekens
                                0
                                3
                                58

• Navigate routes as tracks question