Twijfel: wel/niet veel vormpunten toevoegen
-
Ik maak routes in MRA (website) in de HERE map omdat dit de kaart is die door Navigation Next wordt gebruikt.
Dilemma
- Van de ene kant wil ik weinig vormpunten gebruiken want dan kan ik de vormpunten een naam geven, bv. de naam van een dorpje waar ik in rijd. Immers de vormpunten komen altijd links-boven in beeld met daarbij de afstand tot dat punt.
- Van de andere kant wil ik juist veel vormpunten toevoegen via de toolkit omdat ik dan zeker ben van een route die gaat zoals ik wil. En... omdat ik de route ook naar mijn Navigator V wil exporteren.
Natuurlijk is er een gulden middenweg te zoeken.
Vraag
Heeft iemand ervaring met lange routes met weinig vormpunten en blijft Navigation Next dan de route goed volgen? Bovendien, ik meen dat de HERE map van MyRoute (website) iets afwijkt van die van de Navigation Next. Wat is wijsheid?Figuur: voorbeeld van een route met weinig vormpunten
-
@Dikke-Wim if the route was planned using the Here maps then Navigation Next should follow the route. The exception may be if you have traffic aware routing enabled or if the online map now contains a blockage, Navigation Next may route around these problems.
-
@Doug-Robinson
Thanks. So you your advice use only few waypoints. -
@Dikke-Wim I use more in congested areas and fewer in the country. Just enough to define my routes.
-
@Dikke-Wim, There is always a trade-off between enough WP's to guarantee a route and less work during the planning stage. The maps should be rather equal in version somewhere halfway the betatest. Biggest influencer will probably be the traffic info, which you can disable in settings. BIG PLUS is that the navigation settings (avoid options) will be carried over to Next, that was not the case with the old app. What also helps, is to not be too frantic about getting a turn earlier or later than planned But on the other side, you don't have to rename ALL waypoints? (only the interesting ones...)
-
@Dikke-Wim
My (old-fashioned maybe) motto about via points is; "as little as possible and as much as necessary".
Explore the map around your route and pay attention to whether there is a possibility of an unwanted deviation or whether your route is the most logical direction.
For 'gold-users' the "Compare route with" function in the Toolbox is a very nice tool. Enable the two extra route/map types and see if they deviate from the originally planned route and place extra points to avoid that. An additional advantage is that you can also share the route well. -
Afhankelijk van de omgeving, veel weinig kruisingen, plaats om de 3 a 4 km een vormingspunt, vergelijk je route met TomTom en OSM. Plaats waar je wil stoppen een viapunt. ( koffie, lunch, foto, uitzicht, tanken)
Doe ik al jaren zo en de routes op mijn 590, XT, XT2 en MRA Navigation en MRA Navigation (Next) lopen lekker gelijk. -
Dank voor jullie reacties. Ik gebruik normaal veel vorm punten en vroeg me af of dat met minder kan, vooral omdat ik me stoor aan de informatie over de (vele) vormpunten in het scherm bij Navigation Next. Ik houd inmiddels daar rekening mee en plaats vormpunten zoveel mogelijk achter een afslag.
-
@Dikke-Wim, je kunt de aankondiging van vormingspunten uit zetten in de settings.
-
@Con-Hennekens
Bedoel je in de laatste Bèta versie of in de publieke versie (4.0)?Bij de instellingen vind ik wel de optie om routepunten te laten zien/niet, maar dat gaat over het laten zien van vorm- en viapunten rechtsboven. ik bedoel linksboven met aankondiging van de afstand tot dat vorm-punt.
Zie onderstaande figuur 2 waarin je kunt zien dat als de optie van figuur 1 uitstaat, nog steeds de afstand tot het vorm-punt in beeld blijft. Met andere woorden, deze setting zet alleen de aankondiging van routepunten (via- én vormpunten) rechts-boven in beeld aan/uit.
Figuur 1: Instelling met de optie "Aankomd routepunt" uit.
Figuur 2: Beeld van de kaart met links-boven de afstand tot vorm-punt 3. (twee had ik overgeslagen).
-
@Dikke-Wim kijk eens bij audio instellingen.🤭
-
@StefanHummelink
Naar ik mag aannemen gaat de "audio instellingen" alleen over "audio instellingen" en niet over wat je ZIET op het scherm.....Het aan/uit zetten van "Waypoint meldingen" bij AUDIO heeft geen invloed op het scherm. Nog even extra gecontroleerd.
-
@Dikke-Wim, Nee ik doelde op de audio instelling zoals Stefan al aangeeft. Wat is jouw probleem bij het zien van de "druppels" op het scherm? Het zit mij totaal niet in de weg... ALs ik ze maar niet telkens hoor, dat is inderdaad onzinnig.
-
@Dikke-Wim Het klopt idd wat jij zegt;
Die optie zet alleen de "skip" knop uit, maar niet de instructie voor vorming of via punten.
Als je het heel strikt bekijkt moet je het zo bekijken: de optie zit onder scherm layout, dus het gaat om de fysieke velden in het beeld. Dan zet je met deze optie dus het veld waarin het aankomende routepunt wordt getoond uit of aan. Dat gebeurd ook en dus klopt het. Er staat niet: instructie voor routepunten uit / aan, of routepunten weergeven in instructie veld aan / uit. Dat er voor routeounten een specifieke instructie melding komt in dat veld, staat dus los van die instelling in scherm layout. Wellicht dat deze instelling nog wel wordt ingebouwd. Het klinkt wel.logisch. ikzelf zou ook niet elke keer die druppels in het instructieveld willen zien maar heel belangrijk vind ik het ook zeer zeker niet. Handjes , via, dus wel. Maar dat is dan wederom een aparte instelling dan. Tjonge, zo gaat het snel met personalisering hè haha!
Optie aankomend routepunt Aan:
Optie aankomend routepunt Uit:
-
@StefanHummelink
Dank voor je reactie. Helder! Wat mij betreft moet er dus een extra optie om de afstand tot de 'druppels' zoals jij dat noemt, uit te kunnen zetten (links boven in beeld met afstand tot dat vorm-punt).Overigens merk ik dat het gebruik van termen zoals "routepunten" voor mij althans onduidelijkheid kan veroorzaken. Ik heb mezelf aangeleerd om vooral de in MyRoute gebruikte termen te gebruiken om misverstanden te voorkomen in mijn communicatie: vorm-punten en via-punten. Soms denk ik dat er een communicatie probleem is m.b.t. deze termen.
-
@Dikke-Wim Haha. Een routepunt is de algemene naam voor dat wat een route vormt. Dat Garmin van origine twee types routepunten, te weten; harde en zachte, en dus via-en vormings punten, in gebruik heeft, neemt niet weg dat een routepunt nog steeds algemeen gezien de lading dekt.
Als je specifieke problemen of vragen hebt over daadwerkelijk een vorming- en/of via punt lijkt het me idd handig dat ook zo te melden.
In dit geval slaat dus routepunt in de instelling dus ook zowel op de vorming- als via punten, want een routepunt is per definitie allebei!
Dergelijke verhelderingen kunnen natuurlijk alleen maar bijdragen aan gerichtere hulpvraag en daarmee meer kans op een antwoord.
Kortom; vorming-en via punten zijn routepunten, maar routepunten zijn niet per definitie uitsluitend een vorming of via punt.
In het Engels geldt er feitelijk maar 1 term: waypoint, wat naar NL vertaald wordt als routepunt.
-
@StefanHummelink
Wederom helder. Mijn vragen hierboven en de wens om ze NIET te zien gaat over de routepunten die we vorm-punten (zachte waypoints) noemen -
@Dikke-Wim yes, de druppels of ballonnen.
-
@Dikke-Wim Hey Wim, heb eerder min of meer dezelfde opmerking gemaakt als jij. Er werd toen aangeven dat dit in een latere update verwerkt zal worden. Over een tijdje hebben we dus geen last meer van de vormingspunten in het scherm en zie je gewoon altijd de volgende afslag 🥳
-
@StefanHummelink
In de App wordt overigens bij de Audio instellingen de algemene term "Waypoint" gebruikt bij “Waypoint-meldingen”. Op alle andere plaatsen wordt “routepunten” gebruikt.Misschien kan dat in een volgende update consequent gemaakt worden?