Find POI...
-
@PAD-0 We've alays been amongst friends over there, and yes, we are coming again... be it in smaller number sthan before
-
@Drabslab Here you go. All extractable with free tools :
https://www.youtube.com/watch?v=-4_suJMMn90 -
@sudolea excellent, i'll have a go at it
-
@sudolea Je hebt vanaf heden een nieuw abbonnee er bij. Leuk kanaal! Ik ga jouw methode van de OSM data ook even proberen. Ook zeker wel interessant voor import in MRA. Weliswaar geen notificatie in MRA Navigation maar je kan op deze manier toch flitsers op de kaart tonen. Als ze al niet bij Navigation zelf bekend zijn en omgeroepen worden.
-
@StefanHummelink Dank je Ik herhaal dit alles nu en dan, en dan maak ik het resultaat ervan downloadbaar (en zet ik een link in de beschrijving). De laatste keer dat ik dit deed was begin 2020, dus ik denk dat ik binnenkort maar beter nog eens die oefening herhaal...
-
@sudolea Hmmmmm! Ik weet niet of je de MRA RouteXperts Facebook pagina volgt, maar er wordt ook geregeld in die groep door een MRA Route Expert, ik meende René Plücken, een update gedeeld van de StreckenSperrungen.gpx... een file met alle afgesloten wegen in Duitsland.
Wellicht ben jij ook te porren om zoiets op te pakken? ,#durftevragen.
Ik ga proberen het e.e.a. in een scriptje te vangen.
-
@StefanHummelink Ik heb de scriptjes hier gebruiksklaar liggen als je dat wil (configureerbaar met omgevingsvariabelen), voor Windows op Cygwin weliswaar. Moeten met niet te heel veel moeite naar Linux converteerbaar zijn (naar "echte" Windows daarentegen is andere koek - Windows en scripting is niet de beste combinatie voor mijn kunde).
edit : ah neen, die scriptjes staan ook in de beschrijving van dat filmpje...
-
@sudolea Hmmm, mijn skills onder Windows zijn ook beperkt. Heb op mijn werk ervaring met Linux CentOS 6 en 7 i.c.m. Gnome... Maar daar is mijn internet toegang beperkt vanwege beveiliging... Moet even zien in hoeverre het onder Windows lekker werkt. Anders toch deels handwerk.
-
@StefanHummelink In Windows zul je dan beter Cygwin installeren om die bash- scriptjes aan de praat te krijgen. Ik heb wel een globaal scriptje dat de 4 acties in 1 keer uitvoert (OSM binnenhalen, de radars eruit halen in een .osm bestand, de oude .gpx hernoemen om tenslotte de nieuwe .gpx -"radars.gpx" - aan te maken). Als je een manier ziet om ze bij jou te krijgen, mag je dat scriptje best hebben, hoor. Als met dat script alles goed werkt, is de klus op een kleine 2 uur geklaard zonder manuele interventie (het downloaden en vervolgens het extraheren van de radars zijn beide nogal lange klussen, telkens ong. drie kwartier)...
-
@sudolea Ben ik inmiddels al mee begonnen. Cygwin installeert nu. Met het script dat jij in de YouTube beschrijving hebt gezet kom ik er!
Ik wil graag meerdere .sh maken om zo sneller van bijvoorbeeld enkele landen te downloaden. Heel europa is in mijn geval 99% van de tijd overkill. Ik kom over het algemeen niet verder dan NL, DL en BE.
-
@StefanHummelink Dat is een optie, inderdaad. Dan zou ik in jouw geval wel ook nog eens goed testen of je geen dubbele radars bekomt (in overlappende grensgebieden, namelijk). En in dat geval : of jouw GPS er goed op reageert. Iets zegt mij dat ik ooit eens zag vernoemd worden dat zijn GPS erop crashte. Dus toch nuttig om te testen, beter dan een trip plannen en dan jouw GPS zien crashen op de eerste radar die je op jouw route tegenkomt...
-
@sudolea Goede tips, maar ik gebruik MRA Navigation :). Ik wil dus de flits data gewoon geregeld in MRA uploaden en alleen de flitsers die op de route liggen, opnemen in de route. Deze zijn dan helaas alleen visueel zichtbaar tijdens de navigatie, maar dat is 100% beter dan niets :). MRA Navigation heeft ook wel flits waarschuwingen, maar ik vraag me af of die soms wel actueel is.
-
@StefanHummelink het zou goeddoeme nuttig zijn moest het MRA team die strategie van onze Sudolea eens goed bekijken... en een extra optie voorzien: "download exciting POI list near your route"
-
@Drabslab Toch ff een randbemerking... Er is een verschil tussen deze (radar-extractie-)oefening voor jezelf doen, en hetzelfde doen voor een commercieel product : als je dit voor jezelf doet, dan doe je alles ... "op eigen risico". Daarentegen, als je dit als optie voorziet in een commercieel product (dat MRA wel degelijk is), dan moet je hierbij wel 100% zeker zijn dat jouw procedures op punt staan, moet je support geven, moet je ..., moet je ... .
Anders gezegd : verwar een (laat het mij zo benoemen) "hobby script" niet met een "commercieel-product-optie"...
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat dit geen commerciële opportuniteit kan zijn...
-
Na wat editen vanmiddag heb ik voor mijzelf een "universeel" script gemaakt met als input het werk van @sudolea! Credits voor de methode komen jou volledig toe.
De tools "Cygwin", "OSMOSIS" en "GPSBABEL" worden wederom gebruikt zoals @sudolea ook in zijn video heeft uiteengezet.
Het bash shell script moet wel nog wel met, $ chmod u+x <script naam> ,"executable" gemaakt worden.
De code hieronder opslaan in een <.sh> file. (simpelweg opslaan als .sh ipv .txt) en executable maken zoals hierboven. Daarnaast ook het script voor de zekerheid volgens unix code compileren: $doc2unix <scriptnaam>Let op: eenieder moet wel de directory structuur zelf aanpassen in het script overeenkomstig hun situatie. Het gaat dan om de regels code die beginnen met: export DATA_DL_DIR=
#!/bin/bash clear #find file at https://download.geofabrik.de/europe.html and determine the correct syntax for the variable COUNTRY below. COUNTRY=netherlands echo --------------------------------- SETTING ENVIRONMENT VARIABLES --------------------------------- echo export DATA_DL_DIR="F:\\Motor\\scripts\\OSM_datadownload_output" #"/cygdrive/f/Motor/scripts/OSM_datadownload_output" export DATA_EXTR_DIR="F:\\Motor\\scripts\\OSM_dataextraction_output" #"/cygdrive/f/Motor/scripts/OSM_dataextraction_output" export DATA_GPX_DIR="F:\\Motor\\scripts\\OSM_gpx_output" #"/cygdrive/f/Motor/scripts/OSM_gpx_output" export OSMOSIS="/cygdrive/f/Motor/scripts/tools/osmosis/bin/osmosis.bat" #"F:\\Motor\\scripts\\tools\\osmosis\\bin\\osmosis.bat" export GPSBABEL="/cygdrive/f/Motor/scripts/tools/GPSBabel/gpsbabel.exe" #"F:\\Motor\\scripts\\tools\\GPSBabel\\gpsbabel.exe" echo cd $DATA_DL_DIR echo --------------------------------- DOWNLOADING OPENSTREETMAP DATA FOR COUNTRY $COUNTRY--------------------------------- echo FILE1=${COUNTRY}$"-latest.osm.pbf" FILE2=${COUNTRY}$"-speedcamera-data.osm" FILE3=${COUNTRY}$"-speedcameras.gpx" if test -f "$DATA_DL_DIR\\$FILE1"; then rm "$DATA_DL_DIR\\$FILE1" rm "$DATA_EXTR_DIR\\$FILE2" rm "$DATA_GPX_DIR\\$FILE3" echo -- $COUNTRY has already been downloaded before, therefore the old files have been removed. -- echo fi wget https://download.geofabrik.de/europe/$FILE1 echo #cd $DATA_EXTR_DIR echo --------------------------------- EXTRACTING SPEED CAMERA DATA FROM THE DOWNLOADED FILE --------------------------------- echo "$OSMOSIS" --read-pbf $DATA_DL_DIR/$FILE1 --node-key-value keyValueList="highway.speed_camera" --write-xml $DATA_EXTR_DIR/$FILE2 echo cd $DATA_GPX_DIR echo --------------------------------- WRITING SPEED CAMERA DATA INTO GPX FILE --------------------------------- "$GPSBABEL" -i osm -f $DATA_EXTR_DIR/$FILE2 -o gpx -F $DATA_GPX_DIR/$FILE3 echo
-
Ik heb daar dan ook een (momenteel niét-publiek) java programma bijgemaakt, waarbij ik de radars overloop, hun "property snelheid" onthoud, en die "radar-flits-snelheid" meeneem in de radarnaam. Op die manier krijgen de OSM-radars in hun naam ineens een indicatie van op hoeveel (km/u) de radar is ingesteld (voor mijlen doe ik een conversie), eerder dan de soms/vaak betekenisloze namen van OpenStreetMap...
-
@sudolea Oooohhh Interessant!
-
Je krijgt het, hoor, als je wil. Maar "you' re on your own" ... na mijn uitleg over hoe je 't gebruikt... (lees : ik kan hier niet "losjes uit de pols" een nieuwe, aangepaste versie van uit de mouw schudden...)
-
@sudolea haha ik deel het ook alleen hier omdat ik het zelf ga gebruiken en de kennis wil delen... eenieder is zelf verantwoordelijk voor het gebruik en de consequenties daarvan :).
-
@StefanHummelink Als je een manier ziet om dit java programma tot bij jou te krijgen : zeg het, dan stuur ik het op. Op die manier krijg je radarnamen als 00079_50, 00080_120, 00081_100 of 00082_UUU (radar nummers 79 t.e.m. 82, met snelheidslimieten van respectievelijk 50, 120, 100, of "ongekend"...)