Conversie naar Tomtom.
-
Ik heb een 2 daagse route gemaakt voor collega's met een TT en Garmin. Zelf probeer ik voor het eerst met de Here kaart te rijden met het MRA navigatie systeem op een Carplay systeem van Carpuride. Voor de TT heb ik de kaart eerst op Tomtom gezet en heb de route in 2 delen gesplitst. de eerste tot de lunch, en de tweede tot het eindpunt. Ik heb de route gedownload om te kijken of dit voor mijn collega's ook goed werkt. Wanneer ik via de verkenner in Windows de route op de aangesloten Tomtom zet, krijg ik 2 soorten bestanden. De ene heet xxxxx heen deel 1, en de tweede heet Track-xxxxx heen deel 1. Iemand een idee welke ik moet hebben en waarom er 2 worden geladen?
-
@Huibertus Je kan een .gpx exporteren die zowel de route als de track bevat. Zie nauwkeurig het export lijstje:
Als jij dus de .gps 1.1 (route, track, POI) kiest, krijg je idd twee files in je tom.Kies je alleen die met de track, dan krijg je als het goed is alleen de track. Dus het ligt volledig aan wat je wilt :). (in TomTom zou ik de track adviseren )
-
@Huibertus said in Conversie naar Tomtom.:
Voor de TT heb ik de kaart eerst op Tomtom gezet en heb de route in 2 delen gesplitst.
Hier wil ik nog even op inhaken. Natuurlijk kan het zeker geen kwaad om dit zo te doen, maar als je de route samen gaat rijden met een TomTom kameraad, dan ga ik er wel vanuit de je deze route voor zowel Here als TomTom identiek hebt gemaakt met de toolkit functie: "Vergelijk route met ..."?
Doe je dit niet dan krijg je gegarandeerd impasses onderweg waarbij jullie beide systemen een andere weg kiezen. Dat hoeft geen probleem te zijn als de regel blijft: de voorrijder bepaalt, maarrrr waar ik naar toe wil: als je dus wél je route voor Tom en Here gelijkt hebt gemaakt door die toolkit functie te gebruiken, dan maakt het dus ook niet uit welke kaart je geselecteerd hebt bij de Export, omdat de route immers in beide routing engines hetzelfde is;) Daar heb je immers op ontworpen.
-
@Stefan-Hummelink Bedankt weer voor de uitleg Stefan. Ik heb de beide routes met elkaar vergeleken en deze zijn voor zowel de HERE kaart als de TT gelijk. Mijn volgende vraag was idd als ik een route voor TT moet maken, moet ik dan eerst de kaart op TT zetten en dan de export doen. Hetzelfde voor de Garmin met de HERE kaart. Ik begrijp dus uit jouw antwoord dat dit dus niet hoeft. Als je de routes vergeleken hebt kun je voor TT gewoon de HERE kaart gebruiken voor de export.
-
Als je de routes vergeleken hebt kun je voor TT gewoon de HERE kaart gebruiken voor de export.
Correct! En dat is de harde voorwaarde voor deze manier.
Je kan het ook voor je zelf even testen hè, exporteer alleen de track even vanuit Tom en Here en importeer deze beiden even terug in MRA. Dan kan je de geïmporteerde tracks onder elkaar leggen en dan zal je zien dat ze amper tot niet van elkaar afwijken, in ieder geval niets meer dan de routelijnen deze toen je ze vergelijkte.
-
@Huibertus, kleine toevoeging: in de GPX die je exporteert zit geen kaartinformatie. Het maakt dus niet uit op welke basiskaart je de route exporteert. De essentie is dat jij weet dat de door jouw geplaatste waypoints op de tomtom kaart de juiste route opleveren. Ga je op je tomtom gebruik maken van de track in plaats van de route, dan maakt het allemaal niks uit. Je hebt dan geen waypoints, alleen het kruimelspoor dat sowieso niet herberekend wordt.
-
@Con-Hennekens bij mijn weten (kan uiteraard verkeerd zijn) maakt het niet uit voor een TT of je de route of de track gebruikt daar hij deze beiden als een track behandelt en die bij inladen gaat herberekenen. Vandaar dat de ene TT links af gaat, de andere rechtdoor en de volgende rechtsaf (afgelopen WE nog meegemaakt bij een motor event waar er een 240km lange track aangeleverd werd. De Garmin gebruikers reden allemaal de route zoals bedoeld. Ik had de track zichtbaar gemaakt en route week er geen meter vanaf. Onze voorrijder had een TT...).
-
@Guzt, Ik heb zo'n tomtom nooit in mijn vingers gehad, maar ik weet wel zeker dat die ook kan navigeren als Route met waypoints, ook al is dat aantal waypoints nogal beperkt.
-
@Con-Hennekens ja als je de .ov2 gebruikt
-
@Guzt, volgens mij is OV2 voor POI niet voor waypoints?
-
@Guzt said in Conversie naar Tomtom.:
@Con-Hennekens ja als je de .ov2 gebruikt
No, .ov2 files are POIs to see waypoints in a TomTom you upload the route as an .itn file.
-
@Stefan-Hummelink @Con-Hennekens
Oke, ik heb de dezelfde route met HERE kaart en TT kaart gedownload en met elkaar vergeleken. Deze zijn idd gelijk. Dat scheelt weer wat werk zodat ik maar 1 bestand hoef te maken voor TT en Garmin. Wat is dan eigenlijk de reden / voordeel door te starten vanuit de HERE kaart? Door te plannen in de TT kaart is het bestand direct gereed om in de TT te laden. Maar vanuit de HERE kaart is het omzetten geen enkele moeite. Of is de reden dat wanneer je de MRA navi gebruikt, deze de HERE kaart nodig heeft? -
Er is wel degelijk een verschil.
Bij TomTom gebruik je eigenlijk de track. Dat is de beste optie om de route 1 op1 over te nemen.
MRA Next gebruikt de route. Deze berekend dus tussen elk routepunt zijn eigen route. Te weinig routepunten betekent verschillende routes in praktijk.
Dit maakt het vergelijken tussen 2 kaarten ook zo interessant. Je kan dan mooi op kritieke punten extra vormingspunten plaatsen zodat ze beide hetzelfde gaan doen. -
Wat is dan eigenlijk de reden / voordeel door te starten vanuit de HERE kaart?
Heel kort door de bocht: die reden is er "niet" MITS je altijd zorgt voor identieke routes tussen TomTom en HERE. Het devies vanuit MRA functionarissen om HERE te gebruiken is om zeker te weten dat hun Nav Next klanten die mogelijk niet zorgen dat de routes op beide routing engines gelijk zijn, geen problemen ondervinden bij gebruik van de route in MRA Navigation Next. Dat is heel kort door de bocht de "reden".
Als je beide routes identiek hebt gemaakt, maakt het zoals je zelf ook bevestigd hebt, niet uit vanuit welke kaart/routing algoritme je de route/track exporteert. De gpx verandert er niet door namelijk(uiteraard wel als de route in beide kaarten dus NIET identiek is). Het is natuurlijk aan je zelf om te kiezen wat je prettig vindt, mits je ze gelijk maakt. Dat is toch echt de harde voorwaarde voor dit alles(!).
Ik gebruik ook MRA Nav en plan eigenlijk altijd default in TomTom, omdat ik TomTom in de praktijk gewoon "beter" vind overeenkomen met de werkelijkheid. Als ik de route in grote lijnen klaar heb in Tom, zet ik de vergelijk functie aan, trek de route gelijk en zoek daarna naar de stops etc etc etc.
-
@Stefan-Hummelink Heel erg bedankt voor de ondersteuning. Ik heb zojuist de GPX bestanden verstuurd en we gaan het zien op 25 en 26 April. Nu nog hopen op mooi weer. Daar kunnen we niets aan veranderen.
-
GPX bestanden verstuurd
Kleine nuance: hoe goed jij de route/track ook hebt gemaakt in de planner, het succesvol gezamelijk de route kunnen rijden volgens jouw plan, valt of staat met het feit of je mede-rijders hun apparaat goed kennen en dan vooral hoe zij die files van jou moeten gebruiken.
-
Nu nog hopen op mooi weer.
Als we dit toch eens als toolkit optie zouden kunnen krijgen hè... Woa, wat een winst.
-
-
@Stefan-Hummelink Even een lekenvraag als dat mag .. ben bezig met een toertocht te organiseren en heb van MRA een route geplot en die afgelopen zaterdag met succes gereden. Nu zijn er voor de sponsortocht natuurlijk ook rijders met een Tomtom ( zelf heb ik Garmin of beter de BWM navigator 6) ... kan ik hun het GPX 1.1 mailen of dient dit in een andere vorm plaats te vinden ( zie diverse formats). Heb wel de vergelijking (toolbox) gedaan in MRA en wat kleine aanpassingen aangebracht .. dus het geloof ik nu gematcht.
Kortom is deze GPX okay of voor de Tomtom rijders beter een ander .. en zo ja dan welke bestand beter. Thanks,. -
@Seppo aanvullend tijdens het matchen vergelijk ik naast de route ook de afstand in km en de tijd .. deze is identiek naar Tomtom en Garmin echter bij een kaart staat wel een langer alternatief ingetekend in blauw ( of blauwgroen) getekend ... waar ik wat nerveus van wordt ... dit is een omweg. ;-{