MRA navigeert niet exact de gemaakte/geladen route
-
Goedemiddag,
Ik zal vast en zeker een instelling niet goed hebben staan, maar het volgende.
Ik had een route aangemaakt en heb deze vervolgens gereden met de navigeer optie (via Carplay).
MRA volgt de gemaakte route helemaal niet, verzint andere afslagen etc. De omgeving ken ik dus nu geen probleem, maar ik zou wel graag willen dat MRA de geladen route exact volgt
(Wel zo fijn straks ih buitenland)Ik heb gezocht op het forum, maar kon niet direct het antwoord vinden. Het lijkt mij dat ik de Way Points te ver uit elkaar heb. Dat je dus bij iedere afslag/zijstraat op je route een way point moet maken en je dus van way point naar way point moet gaan?
Bij voorbaat dank!
-
@Harald-e er zijn diverse redenen waardoor een te rijden route af kan wijken van een geplande route, waaronder:
- verschillend kaartmateriaal (MRA heeft OpenStreetMap, TomTom en HERE beschikbaar in de planner, en gebruikt alleen HERE in de navigatie-module van de mobiele app (MRA-Next). Naast de "smaak" is ook de versie van het kaartmateriaal belangrijk, in het bijzonder bij "offline" kaartmateriaal.
- verschillende instellingen (bepaalde wegen vermijden, bijv.)
- verschillende route-berekeningsalgoritmes (verschillende fabrikanten en apparaten/apps bevatten verschillende software en daarmee verschillende manieren om routes uit te rekenen.
- verkeersinformatie: wordt in de planningsfase meestal niet meegenomen, tijdens het navigeren mogelijk wel (afhankelijk van de app/het apparaat waar je mee navigeert)
Dit zoveel mogelijk ondervangen kan door:
- te zorgen dat je app(araat) en kaartmateriaal up-to-date zijn
- te plannen op (zoveel mogelijk) hetzelfde kaartmateriaal en met dezelfde instellingen als waar mee genavigeerd gaat worden, dus voor de combi MRA + MRA-next: de HERE kaart gebruiken
- het plaatsen van "voldoende" routepunten om zoveel mogelijk te forceren dat de gewenste route gevolgd wordt. Wat "voldoende" is, hangt af van de lengte en complexiteit van de route.
-
@Herko-ter-Horst dank je voor je snelle en uitgebreide reactie.
Ik had de route gemaakt met de MRA routeplanner. Ik denk dat ik meer wave points moet maken (dus kruising/splitsing een way point). Ik ga wel ff pielen.
Thx
-
@Harald-e zorg ervoor dat je startpunt niet direct bij je vertrekpunt staat. Dat eerste punt MOET je passeren anders krijg je ook wat je had nl terugsturen naar viapoint 1 ofwel het startpunt
-
@Harald-e Loop eerst de punten na die @Herko-ter-Horst opsomt. Daar zie ik een hoop "first-user" fouten instaan die leiden tot een route die op de navigatiesysteem niet klopt.
En wat @Marinus-van-Deudekom ook meld, zet de startpunt van jouw bv een kilometer verder dan jouw eigen startpunt. Hier zat ik in het begin ook mee "te kutten en te klooien". Nadat ik bij een andere route mijn route startpunt verlegde uit de buurt van mijn garage was ik van die ellende af.
Ik heb geen idee van Carplay en de MRA Next app, maar heeft deze systemen ook geen optie om herberekenen uit te schakelen zoals op mijn Zumo XT?