een nieuwe route maken met viapunten erin
-
hallo, ik probeer sinds kort via deze routeplanner routes te maken met viapunten erin zoals lunch, of uitzichtpunt, of iets anders, en als ik dan klaar ben met die route wil ik hem als track naar mijn vrienden sturen, we hebben allemaal een ZUMO XT eerste versie, ik geef eigenlijk altijd aan dat hij dus als track opgeslagen moet worden, hij komt dan in mijn map downloads op mijn pc te staan en als ik er dan op klik dan opent basecamp en staat hij daar dus in, nu kan ik dus voor die ZUMO XT dat hij de TRACK en de ROUTE opslaat , maar het gekke is dat basecamp geen viapunten op die route ziet en ook zijn de route alleen maar rechte lijnen, en tsja, op die track zie je natuurlijk alleen het begin en eindpunt.
Mijn vraag is dus: wat is de juiste manier van doen om die gemaakte route in MRA met alle viapunten die ik ook nog eens uitgesproken wil hebben door mijn headset via die ZUMO XT dus? moet ik vanuit de planner nu exporteren naar of opslaan als en dan alleen de track of ook de route?
Hartelijk dank in het vooruit..........Groet, Rob -
Maak de route in de planner, Gebruik de Here-kaart.. Voeg viapunten toe waar je wil stoppen, pas hiervan ook de namen aan. Zorg ervoor dat alle punten op de routelijn liggen.
Klik vervolgens op Exporteren en kies Garmin Zumo (GPX 1.2).
Bij exporteren wordt zowel de route als de track geëxporteerd.Routes delen kun je doen in een evenement of groep.
Als je een groep aanmaakt met je vrienden, kun je de groep uitnodigen voor het evenement, waar je ook de routes in kunt zetten. Let wel dit is een kopie van je originele route. -
@Rob-van-Pul opslaan als .gpx 1.1 (route, track, POI) en inlezen, maar beter nog je Garmin aansluiten en via het Export-menu naar je Garmin sturen!
-
In windows:
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Gaaf! op MacOS mis ik er dus wat of zijn ze echt anders! Ik gebruik altijd de onderste uit mijn afbeelding bij jou staat die op GPX 1.2 (lol).
-
@Rob-Verhoeff
Durf ik niet te zeggen @Rob-Verhoeff ik gebruik altijd de Garmin Zumo (gpx 1.2), een route-track met viapunten. Zoiets als een unflaged route.
Werkt perfect -
@Rob-van-Pul Beste Hans, ik heb gedaan wat je zei, het klopt, ik heb nu de track in sporen en de route reeds in reisplanner, en inderdaad, ik zie de viapunten nu, het gekke is dat als ik in routelab OPSLAAN ALS kies, dan komt dat bestand dus in mijn PC downloads te staan, als ik op dat GPX bestand klik dan opent basecamp automatisch omdat dat GPX daaraan gekoppeld is, jullie wel bekend uiteraard, maar als ik dan in basecamp kijk dan vertoont de route rechte lijnen met daarin wel de viapunten, het routeprofiel staat gewoon op motorfiets, hoe kan ik dan rechte lijnen hebben?
Hartelijk dank nog voor je duidelijke informatie.........Nog wel even een kanttekening over mijn vrienden uitnodigen zodat ik de route of track kan delen met ze dan kan ik je zeggen dat deze gasten fijne mensen zijn maar van routeplanners en dat soort zaken weten ze echt heeeeelemaal niets, ik ben kang bezig geweest om ze uit te leggen hoe ze een track moeten converteren naar een reis.
Heb je misschien nig een wat meer eenvoudige manier van delen, voorheen exporteerde ik die track als GPX bestand uit basecamp of kurviger naar een mapje op mijn buroblad en dan zette ik dat bestand in een groepsaccount van whatsapp, ik denk dat jij ook doelt op zoiets of zie ik dat verkeerd? Maar er wordt altijd gezegd dat je beter een track kunt aanleveren dan een route, maar een track heeft geen routepunten of viapunten behalve begin en eindpunt toch? dus hoe krijgen mijn maatjes dan ook die route met viapunten op hun navigatiesysteem en die dan ook nog eens net zo zeker rijdt als een track?
Excuus voor het lange verhaal maar ik weet dat jij me once and for all duidelijke uitleg geeft, nogmaals dank ervoor.Gr,
Rob -
De rechte lijnen in basecamp komt omdat de route als directe route wordt gezien. Een keer herberekenen met het juiste profiel en de route is voor 98% weer gelijk.
Je kun via de app MyRoute-App ook de routes delen via WhatsApp.
Meer weten over de App, morgenavond laatste online training. Inschrijven via: https://academy.myrouteapp.com/mraelearning/ -
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Ik heb vandaag die route met viapunten erin waarvan ik ook nog een andere naam heb gegeven in MRA zoals bv, KOFFIE,LUNCH,PATATJE gereden, maar niets werd als zodanig omgeroepen, er werd alleen gezegd dat ik de BESTEMMING had bereikt, maar dat wil ik juist niet horen, ik wil juist dat ik te horen krijg dat het lunchtijd is, in ieder geval wat ik aangegeven heb tijdens het aanmaken van dat routepunt als zijnde VIAPUNT.............weet iemand raad hiermee?
-
Dan heb je waarschijnlijk het spoor omgezet naar een reis
-
Deel de url van je route eens, zorg er wel voor dat deze openbaar staat
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Dat klopt Hans, als ik het spoor ga rijden dan worden die viapunten toch niet omgeroepen,behalve het eindpunt toch? Ik heb een stukje testroute gereden, Ik heb de track nog steeds in MRA staan, als ik dan de route ga opslaan en hem in basecamo bekijk dan wijkt hij voor 60% af van de track, dus dan ben je eerst weer bezig om die route een beetje normaal te krijgen maar dan zijn je gesproken viapunten ook weer veranderd.
Wat je nu precies wilt weet ik niet, ik ga proberen die testrit als URL met je te delen, ik hoop dat het lukt. -
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Ik weet niet precies wat je bedoelt, die route is nu openbaar maar hoe deel ik de URL met je?waar vindt ik die URL?
Er is me verteld om die route te exporteren naar mijn ZUMO XT via 1.2 dus track en route, dan komt die track in sporen te staan en de route in reisplanner toch? ik ga morgen nog eens het stukje rijden om te kijken of hij de viapunten omroept als zijnde dat wat ik heb aangegeven zoals bv LUNCH,KOFFIE, EVEN SNACKEN, dat soort teksten, en niet U HEBT UW BESTEMMING BEREIKT. -
@Rob-van-Pul Heb even gekeken een beetje, hier is de URL van die route Hans.
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/7867229?mode=share -
@Rob-van-Pul, Hulde voor de waypoint namen, maar wat is dat bij punt 7?
Worden de namen uitgesproken of de notes? Hans zal het wel weten, maar probeer het eens? -
@Con-Hennekens Whahahaha ja, dat is een uitdrukking die in ons groepje wel wordt gebruikt als je lekker in het zadel zit, we zijn allen toen we nog werkten buschauffeur geweest en ik zelfs internationaal vrachtwagenchauffeur en dan kon je ook lekker "zitten" of juist niet, maar dan riep je wat anders hahahahaha.
Ik ga morgen kijken wat er omgeroepen wordt, vandaag werd er alleen maar gezegd dat ik mijn bestemming bereikt had, en dat bij elk viapunt..........maar het moet toch mogelijk zijn om je eigen toegevoegde teksten te kunnen horen zolang je de track maar niet converteert, en dat heb ik ook niet gedaan want wanneer je de route naar je zumo xt exporteert via GPX 1.2 dan worden zowel de route als de track verstuurt naar het toestel, de track gaat naar sporen en de route naar reisplanner, dus die track hoef ik dan niet te converteren, die staat er al in, ik ga morgen weer eens kijken, ik ga door net zo lang tot het gelukt is. -
Deze namen zouden uitgesproken moeten worden. Gebruik echter niet meer dan 29 viapunten in je route anders wordt je route door de Zumo gesplitst.
Gebruik wel de Here-kaart om je routes te maken, je kunt de kaartlagen wel eroverheen leggen om meer info te zien op de kaart. -
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master als je d3 export 1.2 gebruikt, krijg je wel de hele route maar zonder de routepunten. Als je 1.1 gebruikt krijg je route inclusief de riutepunten.
-
Is bekend, ik gebruik zelf alleen nog de 1.2
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Beste Hans, ik heb gisteren nog een keer een nieuwe korte testroute gemaakt waarvan hier de URL: https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/7876319?mode=share
Die route heb ik geexporteerd via GPX 1,2 naar mijn ZUMO XT, ik ben net die 9 km even gaan rijden met 8 viapunten erin die ik allemaal voorzien heb van mijn eigen tekst en die dus uitgesproken zouden moeten worden en dat wil ik dus ook, maar helaas, het enige wat ik via mijn headset te horen krijg is AANKOMST BIJ BESTEMMING, als ik dan op de display kijk van mijn ZUMO XT dan zie ik de tekst die ik zelf bij dat route/via punt heb ingevoerd.
De route was dus vanuit Routelab geexporteerd naar mijn zumo, ben dus gestart met reisplanner en heb daar de route geopend en ben gaan rijden, ik heb dus niet de track geconverteerd anders had mijn Zumo dus helemaal niets omgeroepen behalve de routeaanwijzingen............ook heb ik de route met de HERE kaart gemaakt.
Wat doe ik fout? waarom worden mijn viapunten niet uitgesproken met de tekst die ik heb aangegeven tijdens het maken van het route/viapunt?